Budapest: 0.29°
HUF/EUR: 321.62
szechenyi
Oktatás, könyvtár » Cikk részlet

Európai szakszervezeti oktatási konferencia


Az Európai Szakszervezeti Szövetség (ESZSZ) évente megrendezett oktatási konferenciájára a szervezet tagszervezeteinek oktatási felelősei kaptak meghívást. A rendezvényt Ulisses Garrido, az Európai Szakszervezeti Intézet (ETUI) oktatási osztályának igazgatója nyitotta meg. Elmondta az oktatási konferencia fő célja, hogy a következő 4 éves képzési program összeállításában részt vegyenek a meghívottak.

Philippe Pochet, az ETUI igazgatója amellett érvelt, meg kell erősíteni az oktatási osztályt, annak érdekében, hogy olyan képessége legyen, ami lehetővé teszi az oktatások színvonalas megtartását. Ezt követően részletezte az Európai Szakszervezeti Intézet öt prioritását a következő évekre. Ezek: a válság és a rá adandó válaszok, a klímaváltozás, a szociális dialógus, a munkavállalói részvétel, a szakszervezetek megújítása.

Josef Niemec az ESZSZ főtitkára kifejtette, sajnos a válság folytatódik, meddig tart, nem tudható, de azt tudjuk, hogy közösségi támogatás kell sok intézménynek, például a bankoknak is, és az is biztos, hogy a társadalmi következmények sokáig fognak tartani. Védeni kell a jogokat, a szociális vívmányokat, és ez egyre nehezebb. Lengyelországban most választottak, újból jobboldali-liberális kormány folytatja a munkáját, mint ahogy Európában is jobboldali kormányok kerültek hatalomra. A szakszervezetek egyedül maradtak, hiszen a politikában a céljaiknak kevés a szövetségese.

Az ESZSZ nem támogatja a tagállamok kilépését az Európai Unióból, mert ez zsákutca. Ehelyett a közhivataloknak nagyobb felelősséget kell mutatniuk, aktívabban beleszólni a gazdasági kérdésekbe. Ellene vagyunk annak a hozzáállásnak, hogy a költségvetési hiány lefaragása a legsürgetőbb feladat, mivel ez tovább mélyíti a válságot. Ehelyett a bérek védelmének kell prioritásnak lennie. A társadalmi párbeszédet fenn kell tartani. A kollektív szerződések decentralizálását is ellenezik a szakszervezetek.

A második eleme az ESZSZ prioritásainak az alapvető jogok védelme, amely az európai modell védelmét jelenti. Az európai parlament a piac szabadságának adott elsőbbséget az alapvető jogokkal szemben. Irország, Portugália, Görögország nyomás alá került, és kérdés, meg lehet-e őrizni a vívmányokat a korábbi színvonalon. De inkább úgy látszik, maguk a szakszervezeti jogok ellen történik támadás, legélesebben Csehországban, Szlovákiában, Romániában, Magyarországon. 2011. Tüntetéseket szervezett az ETUC Magyarországon és Lengyelországban. Meg kell vizsgálni, hogyan tudnak a szakszervezetek hatékonyabbak lenni egy közösen összehangolt kampányban. Vajon szükséges-e a pénzügyi harmonizáció? Nem fontosabb, mint a jogok harmonizációja. Az európai neoliberalizmus likvidálja a társadalmi vívmányokat, a szakszervezeti mozgalmat. Melyek a javaslataink? A szakszervezetek közszolgálati befektetéseket javasolnak, hogy meginduljon a növekedés.

Ezután Ulisses Garrido vázolta az ETUI oktatási elképzeléseit. Kiemelte, a legfontosabb célok a szakszervezetek kapacitásának megerősítése, a szolidaritás megerősítése, és az EU identitás formálása. A cél az, hogy több hallgatót oktassunk, hatékonyan használjuk a forrásokat, válaszoljunk, illetve előre jelezzük a környezet megváltozott igényeit. Fontos a rugalmasság, és az értékelések bevezetését is mint a fejlesztés eszközét kell figyelembe vennünk. Végül láthatóvá kell válni, be kell mutatni, mit oktatunk, annak érdekében, hogy a szakszervezeti oktatás elismert legyen.

Az ETUI a közeljövőben az ESZSZ 40 éves történetéről tervez kiadványt, a képzettségek elismertetéséért harcol, új technológiákat integrál az oktatásba, és online angol kurzusait fejleszti. Ezért folyamatosan fejleszteni kell a komminikációt és a láthatóságot, a demokráciát és a részvételt. Ennek érdekében meg kell újítani a pedagógiai munkacsoportot. Fontos lenne visszajelzéseket gyűjteni arról, mi lett a kiképzett oktatókkal, és arról is milyen igényei vannak a szervezeteknek.

Ezt követően vita következett, amiben elhangzott többek között, hogy jó, hogy a konferencia meghatározza a szakszervezeti célokat, mert ez segíti a tagállamokban működő szakszervezeteket is. Jobban kell megfelelni az oktatási igényeknek. Egyszerre kell szervezetek igényeihez és az ESZSZ-hez alkalmazkodni. Kérdés, hogyan lehet kapcsolatot teremteni a szakszervezeti szövetségek és az ETUI oktatási osztálya között.

Délután három munkacsoportban folytatódott a munka. A munkavállalói részvétel, a bizonyítvány kiadása és az akkreditáció, és az innovatív módszerek az oktatásban munkacsoportban. A képzések elismertetése témakörben először az európai szakképzési rendszerek elismerésének rendszerét ismerhették meg a résztvevők (EQF) (EVCET), majd Liz Rees ismertette az angol TUC erőfeszítéseit, hogy akkreditált oktatásokat nyújtson a tagjainak, majd Sylvana Panella vázolta, hogy az ETUI hogyan tervezi a képzéseinek elismertetését. Először is azt tisztázta a szervezet, vajon tud-e olyan képzést nyújtani, amely bizonyítékot is produkál az ismeretek elsajátítátsára. Elhangzott, az elismertetés azért szükséges, mert hitelessé teszi a szervezetet más szervezetek számára.

A plenáris ülésen a munkacsoportok beszámolóit hallgatták meg a meghívottak. Ezt követően a résztvevők az ETUI jövő évi képzéseiről hallgattak tájékoztatást, amelyek közül új tanfolyam a „munkafeltételek és munkavállalóik jogok a megszorítások alatt", a „Hogyan befolyásoljuk az európai döntéshozókat" és a „Speciális oktatóképzés az európai üzemi tanácsok és európai munkavállalói képviselők számára".

A második nap az internetes oktatás kérdéseinek volt alárendelve. Craig Hawkins az intézmény on-line képzési felelőse adott elő a szakszervezeti tisztségviselők számára tervezett internetes angol tanfolyamok céljairól és tematikájáról. (DeLTTUE projekt: Developing Learning Tools for Trade Unions Education) A korábbi online kurzusok a visszajelzések szerint a hallgatók több mint 80 százalékát megnyerték maguknak. A képzést a TUC az angol szakszervezeti szövetség koordinálja, és része a közoktatásnak.

Ezt követően Mika Ukkonen a finn SAK szakszervezet munkásoktatási szövetség képviselője adott elő. A szövetség 60 különböző kurzust szervez 2600 hallgatónak. A google+-on kommunikálnak, amely az előadó szerint több lehetőséget rejt magában, mint a Facebook. Részletesen bemutatta, milyen lehetőségeket rejt az online média a tanulásra és a tanfolyamszervezésre. Ezt követően Matt Hindle programtervező az e-tanulás lehetőségeiről adott elő, majd előadások következtek a virtuális osztályterem témakörében, amely olyan tanulási lehetőségeket villantott fel, amely már nem kötődik semmi módon a hagyományos oktatáshoz, mégis, annak minden előnyét ígéri.

Kozák László

Brüsszel, 2011. október 12-13.


Hozzászólások 0 hozzászólás


Szólj hozzá!

A számítógépednek az IP száma: 18.206.168.65 Név:

Hozzászólásokra vonatkozó szabályzatok »