Budapest: 26.89°
HUF/EUR: 335.78
szechenyi
Hírek » Tagszervezeti » Részletek

A Volán-társaságok átszervezése


2019. augusztus elsején a LIGA Közlekedési Szakszervezetek Ágazati Szövetsége (LKSZSZ) is részt vett a Volán társaságok összevonásának sarkalatos kérdéseiről összehívott tanácskozáson. Mi várható a közlekedési ágazatban? - megkérdeztük Jáger Istvánt, a szövetség elnökét.

A Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetségének (KKVSZ) keretében zajlott le a konzultáció a Volánok összevonásának sarkalatos kérdéseiről és a 2 százalékos járulék csökkenés összegének felhasználásáról, ahová minden, az ágazatban jelen lévő szövetség képviselője meghívót kapott. Jáger Istvánt az ülés tapasztalatairól kérdeztük.

- 2019. október 1-jétől már a hét regionális Volán társaság összeolvadásával egy gigacég fog szolgáltatni – ez a koncepció áldás vagy átok?

- Úgy látom, hogy új közlekedési koncepció kezd kialakulni. Ahogy a MÁV, a Volán is nagyvállalattá válik (sőt, az nem elképzelhetetlen, hogy a városi közlekedési vállaltoknak is központosított irányítása lesz a jövőben). A gigavállalatokon belül új vállalati struktúrák jönnek létre, a Volán esetében 3 fő irányítási terület kialakítása körvonalazódik; a Duna a választó vonal, így keleti, nyugati és központi régiós lesz a vezetés. A szakszervezet egyelőre várja az információkat az új szervezeti felállásra, és az erre vonatkozó működési szabályok meghatározására vonatkozóan. Még nem látható, hogy az átalakítás milyen módosításokat hoz magával, mindez mit fog jelenteni bérben, munkakörülményekben vagy eszközgazdálkodás tekintetében. Türelemmel várjuk az egyeztetéseket, mivel ekkora munkafolyamat lefolytatása fél év alatt nehezen végrehajtható a tulajdonos elvárásainak figyelembe vételével.

Addig felelőtlenség bármit is mondani, amíg a fent megfogalmazott kérdésekre választ nem kapunk. A közös anyagbeszerzés, a közös autóbusztípusok, az egységes, áttekinthető járműpark és gazdálkodás, az egységes irányítási elvek, az országos menetrendek harmonizálása (MÁV, Volán, Agglomerációs városi közlekedés) pozitív elemeket is hozhatnak magukkal. Például a vállalaton belül egységes lehet a munkavállalók bérszerkezete. A támogató tevékenység átalakítása, másfajta belső rendszerek bevezetése lehet, hogy jó eredményeket hoz, és ennek pozitív hozadéka lehet a munkavállalókra nézve.

- Érthető a bizonytalanság az ágazatban. Az átszervezéssel megszűnik-e a helyi adminisztratív dolgozók munkahelye?

- Minden változás velejárója a félelem az új helyzetektől, valamennyiünk életében, de megfelelő információk birtokában ez a félelem lassan eloszlik! A szellemi munkavállalókra szükség van! Ez az átalakítás központosítás, de a tárgyalópartnereink kijelentették, helyi szinten nem terveznek létszámcsökkentést, nem akarnak senkit sem elbocsájtani, sem a jövedelmeket nem tervezik csökkenteni. A jelenlegi létszámra azért van szükség, mert a feladatok megmaradnak. Egy ekkora vállalat irányítása, átalakítása, igenis létszámot igényel, és nem kevesebbet, mint a mai. Az más kérdés, hogy októbertől más lesz a munkáltatói jogkör gyakorlója, illetve más lesz az irányítási rendszer, a szervezeti struktúra.

- Kaphatnak-e újabb bérfejlesztést a dolgozók a januári 5 százalékhoz? Vajon elegendő-e a szociális hozzájárulási adó csökkentéséből adódó plusz 2 százalék?

- Először is pontosítsunk: a Volán társaságok év eleji 5 százalékos bérfejlesztése egy három éves bérmegállapodás harmadik évének a teljesülése. Ez a bértömegre vetített 5 százalék. A 2 százalékos járulékcsökkentés pedig a személyi ráfordításokra vonatkozóan jelenik meg a 2019 év második felében a Volánok esetében is. Ez két teljesen különböző összeg! Nem tudom megmondani, hogy ez hány százalék, de a bértömegre vetítetten, egyes állomány csoportok esetében elérheti a 5 százalékos béremelési szintet is. Ráadásul a két százalékot a második félévre kell vetíteni! Jelenleg folyik annak a kiszámítása, hogy ez mekkora összeg. A munkáltató kijelentette, hogy ezt a pénzt bérfejlesztésre kívánja fordítani. A szakszervezetektől kért javaslatot, hogy milyen felosztási elvek alapján, milyen munkavállalói csoportok számára a legfontosabb az emelés. A különböző régiókban különböző foglalkozási, munkavállalói csoportok bérei maradtak el. Erre sort kell keríteni, vagy az alacsony jövedelem miatt, vagy azért, mert hiányszakmák az átlagnál nagyobb mértékű béremelést igényelnek.

- Ahány Volán vállalat, annyiféle kafatéria juttatás. Hogyan egységesítik ezeket, amikor ma évi negyedmillió forintos a különbség két Volán vállalat juttatásai között?

- A szövetségünk szerint a kafetéira összegszerűségét felül kell vizsgálni. Hogy milyen irányban kell módosítani, azt a jövedelmek csökkentése nélkül számított értékek meghatározásával lehet kialakítani, természetesen hosszabb távon. Vagyis nem biztos, hogy minden munkavállalót fel kell hozni a maximális szintre, sem azt, hogy el kell venni a juttatásokból. Véleményem szerint a kafetéira összegét a megfelelő szorzók alkalmazásával alapbéresíteni lehetne, és ez a munkavállalóknak sem okozna hátrányt.

- Mikor lesz a következő tárgyalási forduló?

- Egyelőre annyit tudunk, hogy a munkáltató elkezdte azt a konzultációs folyamatot, amelyet ilyen esetben el kell kezdeni. (Betartva az Európai Uniós ajánlásokat.) Most rengeteg részletet ki kell dolgozni, és még sok egyeztetés van hátra. Mindenesetre azt gondoljuk, hogy a szakszervezeteknek és a munkáltatónak is célja a munkahely megtartása, nem leépítési szándék áll a tervezet mögött.

kl-


Hozzászólások 0 hozzászólás


Szólj hozzá!

A számítógépednek az IP száma: 34.204.179.0 Név:

Hozzászólásokra vonatkozó szabályzatok »