facebook_36 youtube_36 twitter_36 indavideo_36 bloghu_36 linkedin_36 android_36 ios_36

Budapest: 3°C
HUF/EUR: 316.37
Hírek » Tagszervezeti » Részletek

Minőségi pótlék


Nagy felháborodást váltott ki a tanárok körében, hogy a pedagógus életpályamodell béremelésének utolsó részletét, a fennmaradó 5 százalékot, differenciáltan, amolyan minőségi bérpótlékként szeretné szétosztani a kormány. Erről kérdeztük Mendrey Lászlót, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete elnökét.

- Összességében egy kicsit kevesebb az összeg, mint 5 százalék. De hadd mondjam el mindennek a hátterét. 2013 tavaszán, a választásokra készülve óriási béremelési ígéretet kaptunk. A béremelés részletekben valósult meg, melynek az utolsó egysége 2017. szeptember elsején esedékes. A 326/2013-as kormányrendelet kimondja, hogy ez a béremelés, mindenkinek, minden pedagógusnak egyformán jár.

Emellett a Pedagógusok Sztrájkbizottságának (ez a Galló Istvánné által vezetett sztrájkbizottság) 25 pontjában van egy olyan követelés, amely arról szól, hogy teremtsék meg a pedagógusok minőségi munkájának elismerését. Így a kormány kitalálta, hogy felszabadítja ezt az összeget, és lehetőséget ad arra, hogy ezt a pedagógusok között az igazgatók differenciáltan osszák el. Ma azt az információt kaptam, hogy a Klebelsberg Központ vezetője dr. Solti Péter olyan értelmű utasítást adott az igazgatóknak, hogy ez a bér – akár differenciálják, akár nem – nem épül be a béralapba, és jövőre újra felosztásra kerül! Ha ez így van, akkor, akik most kapnak bért, azoktól ezt jövőre elveszik, aztán vagy újra visszakapják, vagy újra nem (?). Ez olyan mértékű cinizmus, amely nem tartható! Ennek ügyében sürgős egyeztetést szeretnék kezdeményezni. Mindez kizárólag arra jó, hogy feszültséget keltsen a tantestületeken belül. Kinek jó ez? A kormánynak. Mindez gyengíti azt a pedagógus összefogást, amely az utóbbi időben – hol lelkesebben, hol hangosabban, hol demonstratívabban – kialakult.

- Lehet, hogy a kormányzat úgy gondolta: itt ez az öt százalék, és itt minőségi munka elismeréséről szóló követelés; lehetővé teszem, hogy ez teljesüljön – anélkül, hogy plusz pénzt tennék a rendszerbe?

- Ez olyan, mintha én azt ígérem valakinek, hogy adok zsebpénzt, hogy tudjon magának ebédet venni, de pénteken közlöm vele, hogy a mai részletet szétoszthatja a kollégái között…. Nem a differenciálással van baj – minden szakmában vannak jól és kevésbé jól dolgozó emberek. Sőt, korábban volt a pedagógusoknál egy minőségi bérpótlék, de ez a bérpótlék a béren felüli összeg volt. Lehet differenciálni, de az ne ebből a pénzből legyen megoldva.

- Vagyis vissza kellene vezetni a rendszerbe a minőségi bérpótlékot, és a többi megszüntetett pótlékot is?

- Szükség lenne rá. Figyelembe kell venni, hogy az eredeti béremelési ígéretet a minimálbérhez kötötte a kormány. Korábban a pedagógus bérek mindenkori úgynevezett „vetítési alapját” a minimálbérhez kötötték, azaz automatikusan január elsején a minimálbér-emelésnél a pedagógusok bére is emelkedett. Ez egyszer fordult elő 2014-ben. 2015-től már kivezették ezt a szabályozást. Számításaink szerint egy pályakezdő pedagógus, aki most lép a pályára, bruttó 70 ezer forinttal kevesebbet kap, mintha ez a vetítési alap megmaradt volna! Sokszor elmondtuk már, minden szakember fontos. De az, hogy a szakmai bérminimum több legyen, mint a kezdő pedagógus bére, nem elfogadható!

- Nemrég közösen tárgyalt a PDSZ és a PSZ arról, hogy részt vesz-e a Köznevelés-stratégiai Kerekasztal munkájában. Született-e döntés?

- Az együttes tárgyalások célja, hogy eldöntsük, részt veszünk-e a Köznevelés-stratégiai Kerekasztal munkájában. Azt megtapasztaltuk, hogy a kormányzat, amit elhatároz, bárki bármit is mond, végigviszi. Ehhez kiváló statiszta volt az eddigi Köznevelés-stratégiai Kerekasztal, aminek a működését a Lázár János úgy foglalta össze, hogy a kerekasztalon bárki, bármiről tárgyalhat, mindenről szabad beszélni, nincsen tabu téma: a kormány meg majd dönt. Ezzel a korábbi Kerekasztal résztvevői is elégedetlenek voltak, így a kormány úgy gondolta, hogy felállít egy olyan Köznevelés-stratégiai Kerekasztalt, ahová meghívja a szakszervezeteket. El is küldték az érdekelt 5 szakszervezetnek a meghívót, azzal, hogy ez az 5 szervezet delegálhat összesen 3 főt...

A Köznevelés-stratégiai Kerekasztal 5 oldalú, és ebből a legoptimistább számítások szerint is 3 kormányoldal, és kettő – ide tartozik az általunk kevéssé szeretett Nemzeti Pedagógus Kar és mi, a szakszervezetek – kormánykritikus. Ugyan 3-2 arányban leszavazható az álláspontunk, de még így sincs garancia arra, hogy a kerekasztal döntéseit a kormány figyelembe veszi! Szabad-e beülni egy ilyen kerekasztalba? Át kell gondolni, mit nyer, mit veszít a pedagógustársadalom vagy a szakszervezeti mozgalom, ha távol maradunk. Minderről egy következő megbeszélésen, augusztus 30-án döntünk. Természetesen azt is figyelembe kell venni, hogy amiről a kerekasztal tárgyalhat, arról a szakszervezetek a Mt. és a Kjt. alapján egyébként is tárgyalhatnak.

- Nemrég közöltél egy indulatos írást arról, hogy Palkovics László ne adja nevét ahhoz, ami az oktatásban történik.

- Én úgy fogalmaznék, az írás egy súlyosan csalódott álláspontot képviselt. Elfogadom, hogy a kormányzatban nincs „kibeszélés”, tehát az illetékes szakember nem fogalmaz meg kritikát egy kormányintézkedéssel szemben, ugyanakkor – például a LIGA Szakszervezetek által szervezett Nyitott Ház találkozóból is látható volt – Palkovics államtitkár úr valójában nagy tudású ember, aki átlátja a folyamatokat. Én azt mondom, a nagy tudású embereknek, az írástudóknak súlyos felelőssége van. Palkovics Lászlót ilyen embernek tartom, aki tudja és látja, ha rossz intézkedéseket hoz a kormány. A csalódottságom innen ered.

K.L. 


Hozzászólások 0 hozzászólás


Szólj hozzá!

A számítógépednek az IP száma: 54.162.164.86 Név:

Hozzászólásokra vonatkozó szabályzatok »