Budapest: 5°C
HUF/EUR: 326.37
szechenyi
Kik vagyunk » Regionális irodák » Dél-dunántúli » Cikk részlet

Sistergett a levegő a pécsi busztársaságnál


Kihelyezett ülést tartott a pécsi önkormányzat városfejlesztési bizottsága pénteken délelőtt a Tüke Busz Zrt. telephelyén. Az ülésen több buszvezető és Hofekker Ferenc szakszervezeti vezető is részt vett. Kiderült, a cég vezetősége egy éve tudott több problémáról, a sofőrök bére mégsem kétszázezer forint körüli, a városi média hangulatkeltése és ferdítései pedig a kereszténydemokrata bizottsági elnöknek is sok már.

Árki Sándor előkerült

Kihelyezett bizottsági ülést tartott a pécsi önkormányzat Városfejlesztési és Kommunális Bizottsága péntek délelőtt a Tüke Busz Zrt. telephelyén. A bizottság előtt egyetlen napirendi pont volt: tájékoztató a cég működési feltételeinek aktuális állásáról.

Árki Sándor vezérigazgató és Baracsi László, a cég gazdasági vezetője a bizottság kérdéseire két órán keresztül legtöbbször csak nagy általánosságban válaszolt, bár sok konkrétumra is fény derült egy-egy elszólás vagy keresztkérdés után. Így elhangzott, hogy a javítási költségek emelkedtek, naponta körülbelül 50 buszt kell szerelni, október, november és decemberben havi 50 milliót költöttek a szervízelésre. Az autóbuszvezetők bérezése is szóba került, és bár Árki állította, hogy nettó 200 ezer forint fölött van az összes bérkiegészítéssel együtt az autóbuszvezetők bére - ezt később a jelenlévő sofőrök a fizetési átutalások bemutatásával cáfolták.

641 millió támogatás maradt az 1,1 milliárdból

Tóth Bertalan szocialista képviselő arra volt kíváncsi, mégis mekkora összeggel támogatja az állam a céget idén. Mint kiderült, 641 millió forinttal. További keresztkérdések után viszont arra is fény derült, hogy tavaly ez az összeg 980, míg két éve 1,1 milliárd forint volt. Az önkormányzattól 2013-ban 700 millió forint körüli támogatásra számítanak. Az állami támogatás azonban nem normatív támogatás, hanem bérlet, illetve más jogcímű segítség. Tóth szerint nem ártott volna, ha a cég őszintén kér segítséget, nem pedig az elhallgatás útját választja. A képviselő arra is kíváncsi volt, lesz-e olyan lépés, amikor már látható, hogy jönnek új buszok, hogy a régi darabokat kivonják a forgalomból. Jelenleg csak ígérgetés és porhintés folyik az új buszok kapcsán, miközben kijelenthető, hogy százmilliós nagyságrenddel kevesebb állami és önkormányzati támogatást kap a cég.

A Magyar Fejlesztési Bank hitelével kapcsolatban is nagy volt az érdeklődés a képviselők részéről. Árki elmondta, az egymilliárdos hitelt egyaránt lehet új, vagy használt buszok beszerzésére fordítani, és magát a szerződést a Tüke Busz fogja megkötni.

Baracsi László megvilágosodott

Baracsi László hozzászólása, miszerint már a PK Zrt-nél kellett volna a balesetveszélyes buszokat felújítani, alaposan kicsapta a biztosítékot Tóth Bertalannál, aki felkérte a gazdasági igazgatót, hogy ne tegyen politikai megnyilvánulásokat, hanem inkább válaszoljon a feltett kérdésekre. Tette mindezt azért, mert Baracsi osztályvezetőként már kellett, hogy foglalkozzon korábban is a PK Zrt. ügyeivel.

A DDRF Zrt. 200 milliós apportját sem kapta meg végül a Tüke Busz, így tulajdonképp az új buszok vásárlására fordítandó összeg nem áll rendelkezésre - mondta el több keresztkérdés után Árki Sándor. Keresztes Lóránt LMP-s képviselő többszöri kérdésére végül az is kiderült, a Volvo-buszok kapcsán Csizi Péter alpolgármesterrel tartotta a Tüke Busz a kapcsolatot. Bár Erb József képviselő ekkor úgy vélekedett, hogy a városfejlesztési bizottság nem vizsgálóbizottság, Oszoli elnök rövidre zárta a témát azzal, hogy felszólította a Tüke Busz vezetőségét azoknak a kérdéseknek a megválaszolására, melynek határideje a pénteki nap volt.

Előkerült a december 20-ai eset is, itt az összes képviselő arra a véleményre helyezkedett, hogy nem történt sztrájk, mivel a munkát a sofőrök felvették, de nem volt munkaeszközük annak ellátásra, ezért pedig nem őket kellene megbüntetni. Tóth Bertalan hozzátette, nagyon felelőtlen volt a Tüke Busz akkori sajtóközleménye, melyben a gépkocsivezetők keresetét szerepeltették, mert ez hangulatkeltés volt ellenük a cég részéről. A belső vizsgálat eredményeit is ki akarták kérni a képviselők, de Árki azt mondta, csak röviden ismerteti majd, mert még további fórumokat fog megjárni az ügy.

Hofekker elnézést kért, és nem lő

A harmadik órában végre a buszvezetők és Hofekker Ferenc is szót kapott a bizottságtól. Hofekker először is elmondta, nem gondolta komolyan a fejbelövéses kijelentését - melyet olyan sikeresen lovagolt meg az önkormányzati média -, és ezért elnézést is kért. A szakszervezeti vezető szerint köztudott volt, hogy egy éve rosszak a buszok elektronikus kábelei, ez a sofőrök munkaköri leírásából is kiderül, ahol az szerepel, hogy a leszállásjelzők meghibásodása esetében is közlekedni kell a járművel. Hofekker szerint az ilyen hibák összeadódása a veszélyes, ahogyan azok a visszatérő dolgok is, melyeket nem javítottak ki. A szakszervezeti vezető azon a véleményen volt, hogy az új buszok beszerzése, bár igen üdvözlendő dolog, de addig is a meglévő problémákat kellene kezelni, mert például a napokban bakra állítás közben roppant meg egy busz. Hofekker még annyit tett hozzá - visszautalva Árki azon kijelentésére, miszerint nem volt béremelés előtte -, hogy Keczer László idején kapták eddig a legnagyobb bérfejlesztést.

Nagy Erzsébet, a Baranya Megyei Szakszervezetek Akcióegységének egyik meghatározó alakja elmondta: nem vall túl európai és civilizált módra Hofekker kirúgása úgy, hogy vizsgálatot sem indítottak ellene, másrészt a Tüke Busz telephelyeiről való kitiltás egyenesen jogszerűtlen, ezért már nemzetközi szervezetek elé kell vinni az ügyet, bár ez nem fog jó fényt vetni Magyarországra, újfent.

Hofekker és Nagy Erzsébet az ülés végén még kiosztotta az önkormányzati média jelen lévő képviselőjét, mert szerintük Pécs pénzén megy a pécsiek félretájékoztatása, és Oszoli Dénes is úgy fogalmazott, hogy eléggé hangulatkeltő lett egy-egy cikk a témában a Pécsi Híreknél.

A bizottság soron következő ülésén is fel fog merülni a Tüke Busz kérdése, Keresztes Lóránt pedig megkérte Oszolit, hogy bizottsági elnöki tisztségéből fakadóan terjessze be napirendi pontként a március 14-ei közgyűlésre a témát, mert jelenleg ez Pécs egyik nagy problémája.

Hivatkozás: http://www.pecsistop.hu/regio/sistergett-a-levego-a-pecsi-busztarsasagnal/1129091/
Cimkék: Hofekker Pécs Tüke

Hozzászólások 0 hozzászólás


Szólj hozzá!

A számítógépednek az IP száma: 54.81.195.140 Név:

Hozzászólásokra vonatkozó szabályzatok »