Széchenyi Terv

Szakmai Tanácskozás a szakképzési pillér keretében


A LIGA Szakszervezetek a TÁMOP -2.5.3.C-13/1-2013-0001 „A Munkáért!” projektjének keretében Szakmai Tanácskozást tartott 2015. október 21-n Budapesten. A Szakmai Tanácskozás témája a szakképzési pillér keretében végzett tananyag fejlesztési folyamat bemutatása volt és interaktív párbeszéd kialakítása a szakma képviselőivel.

A Tanácskozást Gaskó István, elnök nyitotta meg, beszédében hangsúlyozta, hogy a LIGA mindent megtesz annak érdekében, hogy a tananyag bekerülhessen a szakképzési rendszer falai közé. Cél, hogy a fiatal munkavállalók már azoknak az ismereteknek a birtokában léphessenek ki az iskola falai közül, melyeket a Munkavállalói ismeretek tananyag együttes tartalmaz, ezzel növelve a pályakezdők elhelyezkedési esélyeit a munkaerőpiacon.
Dr. Soós Ilona, a projekt szakmai vezetője, ismertette a „A Munkáért!” projekt által elért eredményeket, fókuszba helyezve és kiemelve azokat a tevékenységeket, melyeknek középpontjában a tudásmegosztás állt. Továbbá tájékoztatta a résztvevőket, hogy a projekt által kitűzött célok valamennyi pillér esetében maradéktalanul teljesültek.
Dr. Birher Nándor, címzetes egyetemi tanár és Ruzsa Panni, szakmai munkatárs előadásukban a tanagyag fejlesztésének mérföldköveit mutatták be – a kutatási szakaszt, a tanagyag fejlesztést és a tananyagtesztelés eredményeit. Birher Nándor előadásában hangsúlyozta, hogy napjainkban már nélkülözhetetlenek a specifikus ismeretek a munka világáról. A szakmai ismereteken túl egyfajta attitűdváltásra van szükség, a „Just in time skill!” készségére, ami az itt és most készségét jelenti. Képesnek kell lennie a munkavállalóknak arra, hogy a szakmai tudásukat egy folyamatosan változó kontextusban helyezzék el. Olyan egyszerű tulajdonságok fejlesztésére is szükség van, mint a kitartás és a türelem. Az előadó kiemelte, hogy a „Z” generáció optimista, jóval optimistább, mint az előző generációk voltak. Fontos felkészíteni őket arra, hogy képesek legyenek a leghatékonyabban eljutni a képességeik kibontakozásához. Összefoglalta azon alapelemeket – a megalapozott tudás, az erős akarat, a kapcsolatok, és a szerencse – melyek ötvözetével elérhető a siker. Kiemelte a Pályaorientációs rendszer kidolgozásának fontosságát és a Pályakövetés rendszerének jelentőségét is.
Sebőné Szebegyinszki Erzsébet, pedagógus, a Gyulai Szakképzési Centrum Tisza Kálmán Szakképző Iskola Orosházi Intézményében folyó tesztelés tapasztalatait mutatta be „A tananyag egy tesztelő pedagógus szemével” címmel. A tanárnő kisfilmmel színesített előadásában kiemelte azokat a témaköröket, melyeket kifejezetten hasznosnak tartott nem csak ő, hanem a tesztelésben részvevő diákok is – így például az Állásinterjú témakört –, illetve az Önismeret című tréning óráról mondta el tapasztalatait.
A Szakmai Tanácskozás utolsó előadója Szabados Tímea, a szakképzési pillér vezetője volt. Előadásának fókuszában a pillér által fejlesztett elektronikus tananyag állt. Prezentációjában bemutatta a LIGA weboldalán mindenki számára elérhető elektronikus tananyag felépítését, a benne található fogalomtárat, a kereső funkciókat, és a tréningekhez kapcsolódó oktató kisfilmeket is.

A szakemberek hozzászólásai és a résztvevők által feltett kérdések megerősítették eddigi tapasztalatainkat, miszerint a fiatalok hiányos ismeretekkel rendelkeznek a munka világáról és alátámasztották a „Munkavállalói ismeretek” című tananyag létjogosultságát a Szakképzés rendszerében.

A Szakmai Tanácskozás lehetőséget teremtett a szakemberek és a fejlesztésben résztvevő munkatársak diskurzusára és tudásmegosztására.

Galéria

Főoldal | Kollektív szerződés | Szakképzés | Új Munka Törvénykönyv | Vállalkozás