Budapest: 5.3°
HUF/EUR: 336.79
szechenyi
Hírek » Részletek

A VDSZSZ sztrájkról és a jegyzőkönyvbe mondott miniszteri ígéretről...


A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete a mai napon, a sajtóban megjelent negatív hangvételű hozzászólásokra és a tegnapi - a sztrájkot illető - bírósági határozatra reagálva a következő sajtónyilatkozatot tette közzé.

Február 7-én a sztrájk felfüggesztésének egyik oka az volt, hogy miközben a munkáltató erőből próbálta meg lenyomni a sztrájkolókat, rengeteg utasításellenes intézkedést tett, melyekkel a vasúti közlekedés biztonságát súlyosan veszélyeztette. A február elsejétől meghirdetett sztrájk öt napja alatt számtalan szabálytalanság történt, ezek közül az egyik legsúlyosabb mulasztás a vonatvizsgálat elmaradása volt.

„Békeidőben” a kocsivizsgálók a vonat indulása előtt a kocsik kerekeit kalapáccsal ütik meg, ennek hangjából győződnek meg a futómű állapotáról, így például arról, hogy van-e repedés rajta, ami később katasztrófához vezethet. A kocsivizsgálaton kívül a vonat indulása előtt a fékberendezés működésének ellenőrzésére ún. fékpróbát kell tartani, ami akkor tekinthető sikeresnek, ha a tuskóra mért kalapácsütés hatására a féktuskók élces, csengő hangot adnak. Azokon az állomásokon, ahol minden kocsivizsgáló sztrájkolt, többek között a kerekek ellenőrzését is tartalmazó vonatvizsgálatra, illetve az azt követő fékpróbára sem került sor, a sztrájk idején a sztrájktörő jegyvizsgálók rendszeresen lábbal rugdosták a féktuskókat, amint azt az RTL Klub február 10-i Híradója is bemutatta a Keleti pályaudvaron. Nyilvánvaló, hogy a bejátszásban látható jegyvizsgáló gumitalpú cipője a féktuskó megrúgásakor nem adja az utasításban leírt „élces, csengő hangot”. A MÁV sztrájkon kívül komoly büntetésben részesítené a fenti eljárást folytató személyzetet, ezért is elfogadhatatlan, hogy a cég a sztrájk idejére felmentést ad az utasítások alól – mit sem törődve az utasok és a vasutasok testi épségével.

Elsőfokon, a Fővárosi Munkaügyi Bíróság végzése értelmében a Szakszervezetünk által meghirdetett sztrájk jogszerű. A Bíróság a MÁV Cargo sikeres privatizációja okán támasztott követeléseinket mind a MÁV ZRt., mind a MÁV Start ZRt. - és természetesen a többi érintett társaság – vonatkozásában sztrájkkal kikényszeríthető követelésnek minősítette. A társaságba vitt munkavállalók részére – a MÁV Start esetében 2007. július elsejéig visszamenőlegesen – követelt 10 százalékos személyi alapbéremelés tekintetében a Bíróság a sztrájkot jogszerűtlennek minősítette.

Mivel a VDSzSz két követelés teljesítése érdekében egy sztrájkot hirdetett és tartott meg, ezt az egy sztrájkot álláspontunk szerint egyidejűleg nem lehet jogszerűnek és jogellenesnek is minősíteni. Szakszervezetünk továbbra is fenntartja véleményét, hogy a kiszervezés miatt követelt 10 százalékos alapbéremelés iránti sztrájk nem lehet jogszerűtlen, mivel nem irányul kollektív szerződéses megállapodás megváltoztatására. Továbbra is fenntartjuk, hogy a kiszervezés okán követelt 10 százalékos alapbéremelés iránti követelésünk jogszerű, a végzés ellen Szakszervezetünk fellebbez.

Annak érdekében, hogy MÁV Cargo ZRt. privatizációját a szakszervezetek ne akadályozzák, Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter 2005-ben ígéretet tett arra, hogy valamennyi vasutas munkavállaló részesül majd MÁV Cargo ZRt. privatizációs bevételéből. Az ígéretre már sem Kóka János, sem utódja, Kákosy Csaba nem emlékszik. Sajnos, a médiában megszólaló vasutas szakszervezetek vezetői is tagadják az ígéretet. Közülük egy, Simon Dezső, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke 2007. december 29-i bértárgyaláson azonban még „emlékezett” arra, amiről Kóka Jánossal a VDSzSz képviselői előtt is beszélgetett, ez derül ki a munkáltató által készített szó szerinti jegyzőkönyvből: „Itt szeretném én is jelezni, hogy a VDSZSZ által többször fölvetett két és félhavi, úgymond kifizetés a Cargo eladásából, hát a mi jegyzeteinkből is az derül ki, hogy valóban, a Miniszter úrral folytatott tárgyalások során ennek a lehetősége fölvetődött, hogy kifizetésre kerül egy ilyen összeg. A mi számításunk szerint egyébként ez több mint két és félhavi, amit a Miniszter úr ajánlott, de el tudjuk fogadni a két és félhavit.” Simon Dezsőt meghívtuk a február 12-i sajtótájékoztatóra, de nem kívánt élni ezzel a lehetőséggel.

A sztrájk február 7-i felfüggesztését követő kollektív munkaügyi vita egyelőre nem hozott eredményt sem a MÁV ZRt-nél, sem a MÁV Start ZRt-nél, sem pedig a MÁV Gépészeti ZRt-nél: a munkáltatók még mindig a korábbi tárgyalásokon a falra kifüggesztett „Nincs alku” felirathoz tartják magukat. A MÁV-nál és a MÁV Startnál február 13-án folytatódnak az egyeztetések.

A MÁV állításaival ellentétben az 1995. áprilisában megtartott sztrájk idejére a szakszervezetek és a munkáltató között a még elégséges szolgáltatásokról megállapodás jött létre, ennek alapján a sztrájk idején kevesebb vonat közlekedett ahhoz a vonatmennyiséghez képest, amit a VDSzSz a jelenlegi munkabeszüntetés idejére a munkáltató részére felajánlott.

2008. február 12.


Hozzászólások 0 hozzászólás


Szólj hozzá!

A számítógépednek az IP száma: 3.231.212.98 Név:

Hozzászólásokra vonatkozó szabályzatok »