Budapest: 7.91°
HUF/EUR: 321.30
szechenyi
Hírek » Részletek

BKV-sztrájk előtt


BKV-sztrájk lehet februárban, miután a HÉV kiszervezésének és a vállalat átalakításának leállítását követelő 11 szakszervezet – köztük a Liga Szakszervezetekhez tartozó érdekképviseletek: - és a munkáltató között január 28-án sem született megegyezés. Riportalanyainktól megtudtuk, hogy már elkezdődtek az érintett szakszervezetek között az egyeztetések az esetleges februári munkabeszüntetésről. A leállás elsősorban a közlekedési társaság kötöttpályás ágazatait érintené: nem közlekedne a metró, a HÉV, a villamos és a trolibusz sem a sztrájk alatt.

A szakszervezetek attól tartanak, hogy a HÉV kiszervezésével csökken majd az állam által nyújtott normatív támogatás összege, mivel azt a teljesítmény arányához kötik, sőt a helyi érdekű vasútból származó bevételektől is elesne a cég. Az érdekképviseletek úgy vélik, attól, hogy holdinggá alakulna a BKV, nem feltétlenül lesz eredményes a gazdálkodása, viszont a munkahelyek veszélybe kerülhetnek…

A Villamos Független Szakszervezet a BKV-nál működő ötödik legnagyobb taglétszámú szakszervezet. 1996-ban alakult, akkor 17-en tartoztak közéjük, jelenleg pedig már 670-en vannak.
- Megalakulásunk alkalmából azonnal felvételünket kértük a BKV-nál működő Liga-Munkástanács Szövetségbe. Két éve vagyunk tagjai a Liga Szakszervezeteknek. Azóta kellő tapasztalatot szereztünk a konföderáció működéséről, véleményünk szerint jó döntést hoztunk, jól érezzük magunkat a konföderációban, szerintünk a legfejlődőképesebb szövetség a Liga. 
Demonstrációkon és továbbképzéseken is részt vettünk már, s nyugodtan mondhatom: sok hasznát vesszük a Liga által szervezett, rengeteg ismeretet nyújtó kurzusoknak – mondta lapunknak Kukor Gyula elnök
- Milyen gondok vezettek az esetleges munkabeszüntetéshez?
- Olyan átszerveződés tanúi vagyunk, amiben nem látjuk a BKV jövőjét. Akkoriban, még az Antal Attila neve által fémjelzett cég a centralizálás irányába ment el, azon dolgozott, hogy összevonja az igazgatóságokat. A mostani vezérigazgató, a Kocsis úr által irányított vállalat pedig szétválasztja az üzletágakat annak érdekében, hogy a magántőke megjelenését elősegítse. Ezzel nem tudunk egyet érteni, hiszen ez a szervezetpolitika csak egy évre jelenthet megoldást. Semmiféle információt nem adnak a tervezetről, hiába kérjük a munkáltatót, hogy hozza az egyeztetésekre az ezzel kapcsolatos dokumentumokat, nem teszi. Jelenleg még azt sem látni, hogy a HÉV-nek mi lenne a további sorsa, emellett azt sem tudni, hogy a munkavállalók átmennének-e az új céghez vagy nem…- tette hozzá Kukor Gyula.

A Fővárosi Közlekedési Dolgozók Demokratikus Szakszervezete a BKV-nál dolgozó kelet-nyugati metró járművezetőit, segédvezetőket, összesen mintegy félezer fővárosi közlekedési dolgozót tömörít. A szakszervezetet Jáger István vezeti.
- Amikor csatlakoztunk az érdekképviselet új útjait kerestük, új eszközökkel és módszerekkel szerettük volna megvalósítani céljainkat, illetve érvényesíteni tagjaink érdekeit. A Liga létrejötte óta tevékeny érdekképviseletként veszünk részt minden demonstráción, és, ami fontosabb: egyet is értünk az ott megfogalmazott törekvésekkel, markáns célokkal – mondta még korábban lapunknak Jáger István elnök. Ez alkalommal a munkabeszüntetés egyik szervezőjeként nyilatkozott.
- A 7 napos tárgyalási ciklus során eredménytelen lett az egyeztetés, így már el is kezdtük az aláíró ívek kiadását, most, a mai napon – a jogszerűség miatt – egyeztettünk a konkrét követelések megfogalmazásában, jelenleg pedig már a sztrájkfelhívást fogalmazzuk. Több szakszervezetis kollégával együttműködve azzal is foglalkozunk, hogy felmérjük a munkabeszüntetés előzetes támogatottságát. Egyetlen hatástanulmány nem készült, amely azt igazolná, hogy amennyiben a BKV holdinggá alakulna, akkor költséghatékonyabb lenne. Szerintünk ez a lépés több százfős létszámleépítést eredményezne. Ez pedig elfogadhatatlan. Munkaügyi vitát kezdeményeztünk, hiszen kvázi privatizálása zajlana a cégnek. A legnagyobb problémát azt jelenti, hogy a HÉV, mint elővárosi cég kiválna, a MÁV Starthoz kerülne, mint HÉV Zrt, s akkor az integrált közlekedés teljesen felborulna, káosz alakulna ki. A február 2-i héten bejelentjük a sztrájk pontos időpontját.

Metró Észak-déli Motorkocsivezetők Független Szakszervezet (MÉDMFSZ) 1989 végén alakult, majd 1990 elején csatlakozott a Ligához. Akkori elnökük, Zajtai György a Liga vezetőségének is aktív munkatársa lett. Tagjaik közé a jelenlegi 140 jármű- illetve motorkocsivezetőből mintegy 50 munkavállaló tartozik. A rendszerváltás idején ez egy természetes egymásra találás volt, s a kapcsolat azóta sem szakadt meg a Liga és a MÉDMFSZ között. Ha mindennel nem is vagyunk elégedettek, de az irányvonalakat, a tevékenységi kört tekintve annak idején jó döntést hoztunk – tudtuk meg Gelencsér László elnöktől.
- Az egész folyamat egy kollektív munkaügyi vita kezdeményezéseként fogható fel. Az egyeztetésre szánt 7 nap letelt, s mivel az egyeztetés eredménytelen volt, tényként állapíthatjuk meg, hogy – amennyiben addig sem születik megoldás, akkor - február végén, március elején sztrájkot kezdeményezünk. A legfőbb probléma, hogy a társaság finanszírozása továbbra sem megoldott. Hiába alakulunk át holdinggá, ha a finanszírozási háttér üres. Idén szó lehet arról, hogy, ha a HÉV kiválik, akkor a BKV 30 milliárd forinthoz hozzájut. Ez azonban nem jelent finanszírozási garanciát, vagyis: mi lesz azt követően? Félelmeink szerint a HÉV kiválása lehet a minta. De jövőre mit adunk el? Szerintünk szép lassan a társaság felszámolásához vezet a finanszírozás hiánya – nyilatkozta lapunknak a MÉDMFSZ vezetője.

2005-ben érlelődött meg az elhatározás, hogy szükség van a HÉV-nél is egy új szakszervezetre, amely versenyhelyzetet teremtve, a partner szakszervezeteket komolyabb és eredményesebb munkára sarkallva, a munkavállalók javát szolgálja. Újfajta mentalitást és szervezeti felépítést, valamint a demokrácia alapelveit figyelembe véve egy olyan szakszervezetet akartak a HÉV-nél dolgozó munkavállalók létrehozni, amely alulról építkezik, és tagjainak véleményét figyelembe véve működik. Azt szerették volna elérni, hogy a HÉV-es munkavállalók előtt is legyen választási lehetőség a szakszervezetek terén.
Az elképzeléseink megvalósultak, a Független HÉV Szakszervezet 2006 augusztusában megalakult, azóta pedig aktívan működik is. Lehetőségeikhez és a törvényi keretekhez mérten azokkal a problémákkal foglalkozik az érdekképviselet, melyek az elmúlt évek során felhalmozódtak, és amelyekre a munkavállalók megoldást várnak. Kiemelten kezelik a tagság tájékoztatását (www.fhsz.hu címen önálló weblapot működtetnek –a szerk.), a tiszta működést és a nyitottságot. Pénzügyekben könyvelői iroda segíti a munkát, de a jogi háttér megteremtésén is dolgoznak. Új szakszervezetként az anyagi lehetőségek korlátozottak, így a szociális juttatásokra nem tudnak még akkora hangsúlyt fektetni, mint kellene. Emiatt is elsősorban azoknak az embereknek a belépésére és munkájára számítanak, akiknek az érdekképviseleti tevékenység a legfontosabb. A függetlenség és a politikamentesség megőrzése miatt a Liga Szakszervezetekhez csatlakoztak 2008 tavaszán.
- A tervezett lépés célja az integrált közlekedési rendszer feldarabolása, illetve a rengeteg ingó és ingatlan vagyon felélése. Azt mondjuk, hogy veszteséges, ugyanakkor mégis ennyire kapós a HÉV – ki érti ezt? A menedzsment gyakorlatilag semmit nem tud, a 30 milliárdnak tudtommal nincs fedezete, hosszú távon pedig semmit nem lehet vele megoldani. Tudomásul kell venni: ha szükség van a közösségi közlekedésre, akkor azt meg kell fizetni, finanszíroznia kell az államnak. Az utóbbi évek átszervezései az átláthatatlansághoz, hamarosan a teljes működő-képtelenséghez vezetnek. Sztrájkfelhívásunk nem bérkövetelést céloz meg, hanem a munkahelyek védelmére, azok megőrzésére irányul. Február végéig lezárulnak a bértárgyalások, így a kettő ügyet semmi esetre sem szeretnénk összemosni – foglalta össze gondolatait Szűcs János elnök.

Azt pedig a szerkesztő teszi hozzá, hogy vajon belegondolt-e abba valaki, hogy az utazóközönségnek, a napi több 10 ezer embernek mennyire nem lesz mindegy, hogy ez a kiválás a menetjegyek drágulását is előidézheti?


Írta és összeállította: Szita Róbert
Fotó: Kiséri-Nagy Ferenc és archív


Hozzászólások 0 hozzászólás


Szólj hozzá!

A számítógépednek az IP száma: 34.228.55.57 Név:

Hozzászólásokra vonatkozó szabályzatok »