Budapest: 1°
HUF/EUR: 328.42
szechenyi
Hírek » Részletek

Megment minket a Tesco? - Magyar Hírlap riport a KDFSZ-ről


Megment minket a Tesco – dúdoljuk a népszerű, ironikus slágert, de legföljebb "a gazdaságos" élelmiszerekre gondolunk, az áruházak dolgozóira nem, hiszen az ő problémáikról nemigen hallhat-tunk eddig. Néhányan azonban úgy döntöttek: ve-szik a bátorságot, és megtörik a hallgatást.

A Tesco "piros pólósai" megelégelték, hogy feletteseik "patkányoknak" nevezik őket, és úgy is bánnak velük, ezért tavaly nyáron megalakították a Kereskedelmi Dolgozók Független Szakszervezetét. A hipermarketlánc pénztárosai, pultosai, árufeltöltői a vezetők egy részének durva, megalázó viselkedésére panaszkodnak, ingyen követelt munkaórákról, önkényes, embertelen beosztási rendről beszélnek, ami mellé kevés – hetven-százezres bruttó – fizetés jár, prémium pedig még a legnagyobb hajtás után is alig.

"Mesterhentes vagyok, de eladó munkakörbe vettek fel, így nem is fizetnek szakképzettségi pótlékot – magyarázza Krisztián, aki az érdi áruház húsáruosztályán dolgozik. – Mással is így van, ez a takarékosság része. Egyébként meg elvileg mindenkinek mindenhez kell érteni, a pénztárba is bárkit berakhatnak, ha sok a vásárló. Engem is küldtek már zöldséget rakodni, sajt- meg grillpultba egyszerre… Persze ha ezt látná egy ÁNTSZ-ellenőr, engem vonnának felelősségre, és hiába mondanám, hogy szóban utasítottak rá."

"Mindig kevés az ember, mert ha csökkenteni kell a költségeket, a legegyszerűbb megoldást választják: a leépítést – folytatja Ági, aki már harmadszor tért vissza a Tescóhoz, korábban a budaörsi, majd a pécsi áruházban dolgozott. – Sok a próbaidős, mindig újabb és újabb embereket vesznek fel. De így nagyon kevés a tapasztalt, rutinos dolgozó, ezzel a problémával azonban mintha nem törődnének. Azt mondják, ha valami nem tetszik, nyugodtan el lehet menni, tíz ember áll sorban mindenki helyére."

A próbaidősöket egyszerű elbocsátani, másoknál viszont általában olyan felmondást íratnak alá, mintha az közös megegyezéssel, a munkáltató kezdeményezésére történt volna – mesélik Ágiék. – Először közlik a dolgozóval, hogy rendkívüli felmondást is alkalmazhatnának, amely után például nem járna neki munkanélküli segély. Mivel a legtöbben nincsenek tisztában a rendkívüli felmondás szigorú feltételeivel, elhiszik, hogy erre lehetőség van az ő esetükben is, és aztán már örömmel aláírják a papírt, amely szerint ők kezdeményezték a felmondást.

"A munkavállalók nem ismerik a jogaikat, lehetőségeiket – mondja Bubenkó Csaba, a szakszervezet elnöke, szintén az érdi hipermarket dolgozója. – Nem mernek fellépni a saját érdekükben, ezért érezhetik a vezetők, hogy bármit megtehetnek velük."

Icát, amikor legutóbb táppénzre kellett mennie legkisebb gyermeke betegsége miatt, felettese megfenyegette: még egy hasonló távollét, és búcsút mondanak neki. A szabadságokat is a legritkább esetben kapják meg arra az időre, amelyre kérik, a munkaidő-beosztást pedig csak két hétre előre láthatják, így lehetetlen előre tervezni a szabadnapjaikat. Nagyobb ünnepek előtt nem mehetnek szabadságra, karácsony előtt már novemberben sem – sorolja Ica. A többiek is megerősítik: a beosztás mit sem ér, rendszeresen órákat húznak rá az aznapi munkaidőre, természetesen ingyen, hiszen a jelenléti ívbe a hivatalos beosztásnak megfelelő távozási időpontot kell beírni. "Legutóbb is azt mondták nekem: ugye, tudod, hogy nem akkor jár le a munkaidőd, amikor az óra mutatja, hanem amikor befejezted a munkád?!" – jegyzi meg Ági. A megszabott feladat viszont általában több, mint amit el lehetne végezni időben, éppen a szükségesnél kevesebb dolgozó miatt. Gyakran a pihenőidőket sem tudják felhasználni, a félórás ebédszünetből nemegyszer csak tíz perc marad. Egy kollégájuk nemrég négynapi tizenkét órás munka után rosszul lett, akkor közölték vele: látszik, hogy nem alkalmas erre a feladatra.

A KDFSZ megalakulása után pár hónappal csatlakozott a Ligához. "Azért voltak szimpatikusak, mert nem csak beszélnek" – mondja Bubenkó Csaba. A folyamatosan gyarapodó létszámú szakszervezet szolidaritási nyilatkozatban támogatta a vasutassztrájkokat és a ferihegyi munkabeszüntetéseket, részt vettek a Liga Bajnai-csomag elleni, május elsejei demonstrációján és május 8-i országos sztrájkjában is: a soproni hipermarketben tíz, a szombathelyiben egy dolgozó tartott kétórás munkabeszüntetést. (Lásd keretes írásunkat!) A munkáltató kifelé letagadta a sztrájkot, és bagatellizálta a szakszervezetet. A KDFSZ ellehetetlenítésében a vállalatvezetés segítségére van az áruházláncban kezdetektől jelen lévő, MSZOSZ-tag Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezetének (KASZ) alapszervezete. Ők nem csatlakoztak a munkabeszüntetéshez. "Az utóbbi időben cégünknél megjelentek olyanok, akik a szakszervezeti mozgalomban elfogadhatatlan módon a mi eredményeinket, sikereinket meglovagolva akarnak pozíciót szerezni! Ennek következménye csak az egység megbontása, a fellépés erejének gyengítése lehet. Ne engedjük ezt! " – írta szórólapján a KASZ. A "régi" szakszervezettel kapcsolatban Bubenkó Csaba megjegyezte: a menedzsment nincs hozzászokva a valódi érdekvédelemhez, ezt mutatja a munkavállalók számtalan felvállalatlan problémája, vagy például az, hogy a Tescónál azelőtt még sosem volt sztrájk.

 



Eltussolt sztrájk, írásbeli elmarasztalással: a cég, számára ismeretlen helyzetbe került.
Május 8-án – csatlakozva a Liga országos akciójához a Bajnai-csomag ellen – a soproni Tesco tíz dolgozója kétórás figyelmeztető sztrájkot tartott. A résztvevőket pár nappal később kihallgatták, és május 28-i keltezéssel írásbeli elmarasztalást kaptak, mivel "munkavégzési kötelezettségének nem tettek eleget". A munkáltató hozzáfűzte: "Felszólítom, hogy a jövőben tartózkodjon a fentihez hasonló magatartás tanúsításától, mert ellenkező esetben az következményekkel jár." A megfélemlítést a KDFSZ nem hagyja annyiban, hiszen törvényes sztrájkban részt vevő dolgozót nem szankcionálhat a munkáltató, ezért nemrég bírósághoz fordultak az írásbeli figyelmeztetés hatályon kívül helyezéséért. Erős Katalin, a sztrájk helyi szervezője lapunknak azt mondta: konkrét indoklást azóta sem kaptak arról, miért tartotta sztrájkjukat jogszerűtlennek a menedzsment, csak azt ismétlik, hogy megkárosították a céget. Ám ez nem volt igaz, mert csak olyanok vettek részt a kétórás akcióban, akiknek a feladatát el lehetett halasztani, tehát pénztárosok vagy áruátvevők nem. "Megfontoltan próbáltuk csinálni, hogy a vásárlóknak ne okozzunk kellemetlenséget, pedig többen is akartak csatlakozni" – mondta Erős Katalin, aki szerint a meghurcolt dolgozók nem félnek, de igazából az lesz megnyugtató számukra, ha lezárul a bírósági ügy, és bizonyítást nyer, hogy nem ők jártak el szabálytalanul. Úgy látja, a munkáltató túlzott reakcióját az váltotta ki, hogy a cég, számára ismeretlen helyzetbe került, hiszen eddig még nem volt sztrájk a Tescónál. A Liga nyilatkozatában úgy fogalmazott: a KDFSZ sztrájkját "eltussolta" a Tesco, amely kifelé folyamatosan tagadta, hogy egyetlen ember is sztrájkba lépett volna, azonban meghallgatási jegyzőkönyveket vett fel a sztrájkoló munkavállalókkal. A munkáltató súlyosan visszaélt helyzetével, és jogtalanul részesítette figyelmeztetésben a sztrájkba lépett munkavállalókat, hiszen nem joga eldönteni, hogy a sztrájk jogos volt-e. A Liga felszólította a Tesco-Global Áruházak Zrt. vezetőségét, hogy hagyjon fel az alkotmányos jogot gyakorló munkavállalók megfélemlítésével és tartsa magát a magyarországi munkaügyi törvényekhez.

 

 



A vállalat azt állítja, nem fenyegette meg a dolgozókat, csak tájékoztatta őket.
Kérdésünkre, hogy pontosan mit tartott szabálytalannak a KDFSZ sztrájkjában a vállalat, a Tesco-Global Áruházak Zrt. azt a választ adta, hogy a szakszervezet "nem tartotta be a törvényes bejelentési kötelezettséget, azaz a minimális hét nap időtartamot". Azonban kétórás figyelmeztető sztrájknál nincs erre vonatkozó előírás. A Tesco az írásbeli elmarasztalásról kijelentette: "A levelet, amely elsősorban tájékoztatás célját szolgálta, jogszerűnek tartjuk, mivel nem a sztrájkban való részvételt róttuk fel, hanem azt, hogy munkavégzési kötelezettségüknek nem tettek eleget. Semminemű fenyegetéssel nem élt a munkáltató, sem szóban, sem írásban." A munkavállalói panaszokkal kapcsolatban így nyilatkozott a cég: "Vállalatunk a dolgozókkal való hatékonyabb kapcsolattartás és problémáik gyors elintézése érdekében hozta létre a munkavállalói kapcsolatok felelőse munkakört. Minden munkatársunknak joga van hozzá fordulni, minden ügyet kivizsgál, és megteszi a szükséges lépéseket." Információink szerint az említett, az idén létrehozott munkakört a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezete tescós alapszervezetének korábbi titkára, Tari Raduán tölti be. Szerettük volna megkérdezni a munkavállalók panaszairól, de a Tesco kommunikációs vezetője, Hackl Mónika közölte, a vállalat nevében csak neki van joga nyilatkozni. 
 
Forrás: Magyar Hírlap, Korompay Csilla

 


Hozzászólások 0 hozzászólás


Szólj hozzá!

A számítógépednek az IP száma: 107.21.16.70 Név:

Hozzászólásokra vonatkozó szabályzatok »