Budapest: 21.65°
HUF/EUR: 332.57
szechenyi
Hírek » Részletek

Se fővonali járatok, se kollektív szerződés a Volánoknál


Leállítják a Volán-társaságok Budapestre közlekedő távolsági járatainak többségét: április 15-én a személyszállító vonatok százaival együtt a buszok sokaságát törlik a menetrendből. Szegedről, Miskolcról, Nyíregyházáról, Győrből és Tatabányáról legfeljebb elvétve indítanak majd „pesti buszt". Párhuzamosan a Volán-társaságoknál minden előzetes egyeztetés és bejelentés nélkül mondták fel a munkáltatók a hatályos kollektív szerződés több pontját.

A SZAKSZ hétfői közleménye szerint a felmondott szakaszokból egyértelművé vált, hogy a munkáltató - a július elsején hatályba lépő új Munka törvénykönyve (Mt.) alapján - a foglalkoztatás szabályainak szigorításával és a munkaidő beosztásának változtatásával, valamint a munkavállalókra nézve hátrányos új szabályzók bevezetésével kívánja elérni a hatékonyabb működést.

Az érdekképviselet figyelmeztet arra, hogy ha július elsejéig nem sikerül megállapodni a munkáltatókkal a Volán társaságoknál, és a munkáltatók egyoldalúan határozzák meg - a munkavállalók számára hátrányos - foglalkoztatási szabályokat, a SZAKSZ "munkabeszüntetés megszervezésével fog tiltakozni a munkások további kizsákmányolásával szemben".

A közlemény szerint a szakszervezet elutasítja a több hónapos munkaidőkeret alkalmazását, mivel a túlórákat a munkáltató, a vezénylés "trükközésével" egyszerűen a munkaidőkeret végéig eltüntetheti. A SZAKSZ szerint a több hónapos munkaidőkeret alkalmazását, olyan területeken lehet - és kell - alkalmazni, ahol a munkavégzés nem kiegyensúlyozott, az időszakonként, és jelentősen változik. Megítélésük szerint a közlekedésben, ahol a feladatokat a hivatalosan meghirdetett menetrend alapján végzik, semmi sem indokolja a több hónapos munkaidő keret bevezetését.

Nem fogadják el azt sem, hogy a munkaközi szünet nem része a munkaidőnek. A SZAKSZ számára az is elfogadhatatlan és folyamatos "harcot" generál a munkáltatóval, hogy a munkahelyen eltöltött időt nem tekinti teljes mértékben munkaidőnek, és a rendelkezésre állási időre a besorolási bér töredék részét számolja el, fizeti ki.

"A SZAKSZ határozott lépést tesz annak érdekében, hogy a munkáltatók részéről a kollektív szerződések részleges felmondásával szemben, a Volán társaságoknál működő szakszervezetek, rövid időn belül rendezzék soraikat, és együttes kiállással, a lehető legjobb eredményt érjék el az elkövetkező tárgyalások során" - olvasható a közleményben.

A szakszervezet ugyanakkor visszautasít minden olyan munkáltatói elképzelést, amely a munkahelyek számának, és a jövedelmek csökkentését eredményezheti.

Mindeközben jelentős járatok megszűnése következik

A nol.hu végignézte az összes szolgáltató internetes oldalát. Öt cég meghatározó járatok törléséről számol be. A Kisalföld Volánnál azt írták: a Széll Kálmán Tervben megfogalmazott intézkedések végrehajtásával összefüggésben az NFM módosította a cég közszolgáltatási szerződését. Így április 15-től jó néhány járatot törölnek a Budapest–Győr–Csorna–Sopron vonalon. A Tisza Volán esetében a Budapest–Szeged útvonalon induló buszok esnek áldozatául a kormányzati racionalizálásnak, igaz, itt új járatokat is indítanak. A Vértes Volánnál is lesz járatbeszüntetés a Budapest–Tatabánya–Kisbér útvonalon. A vállalat a változtatást a kihasználatlansággal magyarázza.

A Miskolc–Budapest szakaszon is racionalizálják a közlekedtetést. A Szabolcs Volánnál is változik a menetrend: több járat is megszűnik a Budapest–Gyöngyös–Nyíregyháza–Fehérgyarmat útvonalon.

Hogy ez mennyiben vág egybe az Országgyűlés előtt lévő, személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvénnyel, lehet vita tárgya. Egy azonban bizonyos: a kereszténydemokrata Spaller Endre igen figyelemreméltó módosításokat nyújtott be március elején a formálódó törvényhez. E szerint a jövőben személyszállítási szolgáltatást nyújthatnának olyan vállalkozások, amelyek tevékenysége nem minősülne közszolgáltatásnak, s működésüket saját üzleti kockázatuk alapján végzik. Aki az üzletbe belevág, annak szolgáltatási díjat kellene fizetnie. Ezért cserébe jogosult lenne a járatengedély szerinti útvonalon az autóbusz-megállóhelyek és -pályaudvarok, valamint az utastájékoztatási eszközök használatára.

A törvényjavaslat szövege szerint a közszolgáltatásnak nem minősülő, közforgalmú menetrend szerinti belföldi személyszállítás nem járhat a közúti és vasúti közszolgáltatás indokolatlan és jelentős mértékű sérelmével. De az is hangsúlyt kapott: a járatengedély abban az esetben adható ki, ha a járat üzemeltetése nem jár más szolgáltató közszolgáltatási szerződésben foglalt jogainak indokolatlan és jelentős veszélyeztetésével. Márpedig, ha a Volán-társaságok távolsági járatai leállnak, érdekeiket már nem sérti, ha valaki a helyükre lép.

Hivatkozás: http://nol.hu/gazdasag/20120403-ket_het_maradt_a_volanoknak
Cimkék: volán szaksz

Hozzászólások 0 hozzászólás


Szólj hozzá!

A számítógépednek az IP száma: 54.172.234.236 Név:

Hozzászólásokra vonatkozó szabályzatok »