Budapest: -8°
HUF/EUR: 325.05
szechenyi
Hírek » Részletek

Egy éve vette meg az állam a Rábát - Megérte?


Az állam a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőn keresztül tavaly novemberben ajánlatot tett a Rába részvényeire. A lépés sokakat meglepett, a piaci szereplők azóta is csak találgatják, mi lehetett az indíték az állami tulajdonszerzés mögött. Sokan egy nagy állami holdingot vizionálnak, amelybe a Rába név mögé a buszgyártástól a katonai járművek (vagy akár tűzoltó autók) gyártásáig sok minden beleférne, persze állami támogatással és megrendelésekkel.

Az elmúlt egy évben azonban nem tisztult a kép, bár a társaság igazgatóságba a honvédelmi tárca, az MNV és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium is delegált tagokat, az állami megrendelések eddig elmaradtak. Az alábbiakban összegyűjtöttük, mi történt a Rábával az elmúlt egy évben.

Egy kis történelem

Az állam a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőn (MNV) keresztül 2011. november 7-én 815 forintos áron vételi ajánlatot tett a Rába összes részvényre. Az állam megegyezett a korábbi Rába-befektetővel, a DRB Hicommal, a malájok csomagjával együtt a magánnyugdíjpénztári rendszer átalakítását követően az állam közel 30 százaléknyi Rába részesedéssel rendelkezett, a cél a részvények legalább 50 százalékának megszerzése volt.

A Rába felvásárlás hivatalos indoklása szerint a kormány a tömeges privatizáció időszakát lezárta, a nemzeti vagyon felelős kezelése, gyarapítása mellett kötelezte el magát. A hosszú távú stratégiai célok, gazdaságfejlesztési elképzelések mentén erősíteni kívánja az állami szerepvállalást a járműipari ágazatban is.

Az ajánlat eredményesen zárult, az MNV 73,67 százalékos tulajdoni hányadot szerzett a Rábában. Intézmények 26 százaléknyi részvényt, magánszemélyek 21 százaléknyi papírt ajánlottak fel. Nagyjából ezer magánszemély élt a részvények felajánlásával.

Mi történt az elmúlt 1 évben?

Az elmúlt években a Rába több, stratégiai szempontból fontos beszállítói szerződést kötött, 2010-2011-ben sikerült megállapodni az Urallal, a Marmonnal, a Scaniával vagy a Volkswagen-csoporttal, de az állami tulajdonszerzés óta is tett fontos bejelentéseket a Rába.

Lesz még egy bejelentés

Pintér István, a társaság elnök-vezérigazgatója a harmadik negyedéves gyorsjelentést követő sajtótájékoztatón elmondta, hogy jelenleg egy újabb beszállítói megállapodás körvonalazódik, a megrendeléssel kapcsolatos részletekről még idén bejelentést tesznek.

Körvonalazódik a buszgyártás

A Rába kapcsán az elmúlt egy évben legtöbbször a buszgyártással kapcsolatban röppentek fel hírek, ami nem véletlen, hiszen a BKV és a volán társaságok buszparkja elavult, így lecserélésre szorul, az állam elviekben favorizálná a hazai gyártókat a beszerzésekben, a Rába pedig rendelkezik kompetenciával ezen a területen. Legutóbb arról szóltak a hírek, hogy a Rába valamilyen formában a Volvóval működne együtt, és akár több száz buszt is szállíthatna a BKV-nak.

Mi NEM történt az elmúlt 1 évben?

A Rába jövőjével kapcsolatos találgatások azóta tartanak, amióta az állam többségi tulajdont szerzett a társaságban. A Portfolio.hu is igyekezett összegyűjteni a felvásárlással kapcsolatos érveket, többek között arra gyanakodtunk, hogy a buszgyártásban, a katonai járművek gyártásában vagy az ingatlanvagyon hasznosításban lehet fantázia, de egyik érvet sem találtuk elég meggyőzőnek az állami tulajdonszerzés mellett, és az elmúlt 1 évben sem kerültünk közelebb a megoldáshoz.

Nem kell a hazai busz

A Nemzetgazdasági Minisztérium egy év eleji jelentése alapján a BKV elavult buszflottáját a következő öt évben le kellene cserélni ahhoz, hogy a társaság a közszolgáltatási szerződésben foglalt feladatait el tudja látni. A koncepció szerint a RÁBA állami tőke bevonásával képessé válhat arra, hogy első lépcsőben a magyarországi közlekedési vállalatok járműbeszerzéseire kiírt tenderekre eredményesen pályázzon, majd e referenciával a külföldi piacokon is megjelenjen. De nem csak a BKV, hanem a Volán társaságok buszflottájának egy jelentős része is cserére szorul, tehát igény az volna az új megrendelésekre, ezekre azonban több okból sem került sor.

A Volán társaságoknál átszervezés folyik, regionális alapon a mostani 24-ből 7 Volán társaságot hoznak létre, az átalakulás idejére azonban a kormány leállította a járműbeszerzést. A BKV pedig úgy tűnik, egészen más irányba indult el, hiszen új buszok megrendelése helyett legutóbb szolgáltatási szerződés keretében külső céget bíztak meg buszok üzemeltetésével. Egyelőre tehát úgy tűnik, hogy egyre csökken annak a lehetősége, hogy hazai szereplők, köztük a Rába is részesüljenek hazai buszbeszerzésekből.

Elmaradtak a nagy hadiipari megrendelések

A Rába kisrészvényesei valószínűleg örömmel fogadták, hogy a Rába igazgatóságába bekerült Borbíró Zoltán, a honvédelmi tárca kabinetfőnök-helyettese, és annak is örülhettek, hogy a honvédelmi vezetés komoly szerepet szán a Rábának a hazai hadiipar fellendítésében, hiszen az állami megrendelések akár jelentős árbevétel- és profitnövekedést is hozhatnak a vállalatnál. A Rába komplett járműveket és járműipari vázszerkezeteket, alvázakat gyártó Jármű üzletága nemzetközi partnereivel együtt 2018-ig a Magyar Honvédség kizárólagos terepjárójármű beszállítója, tevékenysége építőipari és haszongépjárművek, valamint buszok alvázainak európai piacokra történő gyártásával egészül ki. A jármű üzletág az elmúlt években 6-8 milliárd forintos árbevételt ért el éves szinten, a piaci szereplők arra számítottak, hogy a hadiipari megrendelések révén az üzletág bevételei akár ugrásszerűen emelkednek majd. A megrendelések azonban egyelőre elmaradtak.

Ingatlanvagyon: kincs, ami nincs

A Rába komoly ingatlanvagyonnal rendelkezik, ennek központi elemét a Győr belvárosához közel fekvő mintegy 43 hektáros telek (a korábbi értékbecslésekben 6 milliárd forintos érték szerepelt) adja. Győr városa a Rábával karöltve tavaly júniusban mutatta be a telken a következő években megvalósítandó ingatlan-projektet. A cél egy komplementer városközpont létrehozása, a projekt várható értékét mintegy 150 milliárd forintra becsülték akkor a felek. Az ingatlanok hasznosításával kapcsolatban azonban azóta nem sokat hallhattunk.

Jó befektetés volt a Rába?

Az állam tavaly novemberben 815 forinton tett ajánlatot a Rába részvényekre, végül 73,67 százalékos tulajdoni hányadot szerzett a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő a vállalatban. Egy év távlatából több szempontból is jó befektetésnek tűnik a Rábában való tulajdonszerzés.

Értékes eszköz a Rába

A Rába az elmúlt egy évben kifejezetten jól teljesített, az idei év első 9 hónapjában a nehéz iparági környezet ellenére 18 százalékkal nőtt a vállalat árbevétele, az EBITDA 38 százalékkal emelkedett tavalyhoz képest, a Rába pozitív adózott eredményt tud felmutatni. Főként a Futómű üzletág teljesít jól, a vállalat fontos beszállítója a nehéz-teherautókat és mezőgazdasági járműveket gyártó vállalatoknak.

Bár a járműgyártók a fontosabb piacokon komoly kihívásokkal szembesülhetnek a következő időszakban, a Rába menedzsmentje óvatosan optimista a kilátásokkal kapcsolatban. A kizárólagos Rába fejlesztésekben és beszállításokban bízik a vállalat a mezőgazdasági szegmensben, a másik kiemelt szegmens a speciális futóművek területe, többek között Oroszországba szállítana ilyen termékeket a Rába. A menedzsment az elmúlt hónapokban is bizonyította, hogy képes komoly, stratégiai megállapodásokat tető alá hozni azokon a területeken, ahol a Rába kompetenciával rendelkezik.

Homályosak a tervek

Az állam az MNV-n keresztül közel egy éve tett ajánlatot a Rába részvényeire. Az azóta eltelt időszakban a társaság jól teljesített, a meglévő kompetenciákra alapozva növelte bevételeit és szerzett újabb megrendeléseket. Az állami tulajdonszerzés azonban eddig nem hozott gyümölcsöket, sem állami busz- vagy extra katonai jármű-megrendelések nem érkeztek, és a Rába ingatlanvagyonának hasznosítása sem kezdődött meg. Az események azonban legalább a járműgyártásban felgyorsulhatnak, hiszen a Rába menedzsmentje házi feladatot kapott a Jármű üzletággal kapcsolatban, azt kell ugyanis megvizsgálniuk, hogy a jelenlegi termékpaletta alapján hogyan tudna tovább lépni a szegmens, és kiegészíthető-e új elemekkel a társaság termékportfóliója. Elképzelhető tehát, hogy a háttérben már valami nagy dolog készülődik, az elmúlt egy évben azonban nem tűnt úgy, hogy az államnak konkrét terve lenne a Rábával.

Hivatkozás: http://www.portfolio.hu/vallalatok/egy_eve_vette_meg_az_allam_a_rabat_megerte.175505.html

Hozzászólások 0 hozzászólás


Szólj hozzá!

A számítógépednek az IP száma: 54.210.61.41 Név:

Hozzászólásokra vonatkozó szabályzatok »