Budapest: 22.85°
HUF/EUR: 329.19
szechenyi
Hírek » Részletek

Alakul a 2014-es költségvetés


Kínosan ügyeltünk arra, hogy ne legyen egyetlen terület sem, amely jövőre kevesebb pénzből gazdálkodhat, mint az idén - jelentette be Varga Mihály a 2014-es költségvetést bemutató sajtótájékoztatóján. A 2014-es költségvetés valóban arra törekszik, hogy minden területre kicsit több jusson, de természetesen 1092 oldalon lehet olyan fontos területet találni, ahol nem áll meg a miniszteri kijelentés. A 2014-es költségvetésnek sok nyertese lesz, ha csak szigorúan a számokat nézzük.

Mint ismert a kormány az idei 0,5 százalék után mintegy 2 százalékos gazdasági növekedéssel számol - vagyis nő az elkölthető pénz, ráadásul a hiánycélt is megemelték a korábbi 2,7-ről 2,9 százalékra, ami mintegy 60 milliárdos kiadási többletet tesz lehetővé.

Az egyik legnagyobb nyertes

A büdzsé egyik legnagyobb nyertese a 2010 óta évről évre gyarapodó miniszterelnökségi fejezet. A fejezethez tartozó intézmények működési költségvetése 34,2 százalékkal emelkedik az idei 25,5 milliárd forint után 34,2 milliárdból gazdálkodhatnak az ide tartozó intézmények. 

A közvetlenül a Miniszterelnökségen dolgozók létszáma a tavalyi 275 főről 324-re nőhet 2014-ben - ez is növeli a kiadásokat. Ugyanakkor a Miniszterelnökség főösszege mégis látványos csökken, aminek az az oka, hogy még idén a költségvetési tervezési hibákra szánt 400 milliárdos Országvédelmi Alapot 100 milliárd forintra csökkentik - de ez a tartalék még így is a GDP 0,3 százalékára rúg. Emelkedik 20 százalékkal a kormány házipénztára, a költségvetési tartalék "rendkívüli kormányzati intézkedések" kerete pedig 120 milliárd forintra nő.

Nagyon jól járhat a Magyar Művészeti Akadémia is: a két éve gründolt szervezet kiadásai 87,5 százalékkal nőhetnek.

A választások miatt

Az országgyűlés fejezete is szépen gyarapodik a Napi.hu számításai szerint 23,1 százalékkal több pénz jut ide - zömmel a választások miatt. A pártok támogatása az idei 3,8 milliárd forintról a választásokra adandó extra hatmilliárd forinttal megnő, így itt 136 százalékos a növekedés. Ugyancsak a parlamenti büdzsét növeli a 10 milliárdos választási költségvetés, illetve az idén létrehozott Nemzeti Választási Hivatal 1,5 milliárdos működési költségvetése.

Az országgyűlés alatt működik az új "Rezsihivatal" - ahogy Orbán Viktor nevezte a Magyar Energiahivatal utódját. Ám míg idén az energiahivatal 4,7 milliárdos büdzsével oldotta meg feladatát, addig az új hivatal a rezsiharc frontját már csak 7 milliárdos működési költségvetésből állja - ami 49 százalékos kiadásnövekedést takar. Örvendetes tény, hogy maga a parlament működése 100 millió forinttal csökken, így az csak 21,3 milliárdba kerül az adófizetőknek - persze nem számolva a pártok támogatásával.

A legnagyobb keret az Emmié

A legnagyobb költségvetéssel az Emberi Erőforrások Minisztériuma gazdálkodik, hiszen hatalmas területet felügyel: a minisztérium kiadásai 20 százalékkal 1959 milliárd forintra emelkednek, így a minisztérium költi el a költségvetés 11,6 százalékát. Jelentősen nő a közoktatás és az egyetemek finanszírozása, az utóbbi az idei költségvetési feszültségekkel, az előbbi a pedagógus béremeléssekkel magyarázható.

Számottevően esik a Szociálpolitikai Alap kiadási tétele, legnagyobb mértékben a korhatár előtti (nyugdíj)ellátásoké, de kevesebb pénz jut családi pótlékra is. Mind a kettő demográfiai okokkal magyarázható, hiszen kevesebb gyerek lesz és kevesebb korhatár előtti nyugdíjas.

A családi támogatások növekednek, ugyanakkor a családi adójóváírás is jelentősen nő a járulékokra való kiterjesztéssel, ráadásul pont az alacsonyabb jövedelmű családoknál.

Csökken a munkanélküli ellátásokra fordított kiadások mértéke a Nemzeti Foglalkoztatási Alapban, jelentősen nő viszont a közmunkára fordított kiadások összege.

Vesztesek és nyertesek (milliárd forint)

2013 2014 Változás (%)
Országgyűlés 119,0 146,5 23,1
Pártok támogatása 3,8 9,0 136,8
Energiahivatal 4,7 7,0 49,4
Nemzeti Választási Hivatal - 11,5 0,0
Közmédia támogatása 68,6 69,8 1,8
Országgyűlési őrség 2,2 2,5 15,2
Parlament működése 21,5 21,3 -0,6
Bíróságok 86,3 88,8 3,0
Ügyészség 36,8 37,7 2,4
Önkormányzatok támogatásai 636,4 703,6 10,5
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium 343,1 321,5 -6,3
Bérkompenzáció a közigazgatásban
89,5 71,2 -20,5
Miniszterelnökség 525,5 254,2 -51,6
Működési költségek 25,5 34,2 34,2
Általános tartalék 100,0 120,0 20,0
Országvédelmi Alap 400,0 100,0 -75,0
Vidékfejlesztési Minisztérium 375,2 422,9 12,7
Honvédelmi Minisztérium 241,6 241,4 -0,1
Belügyminisztérium 421,3 440,5 4,6
TEK 13,4 12,4 -7,8
Rendőrség 235,7 244,5 3,7
Nemzetgazdasági Minisztérium 65,2 78,8 21,0
NAV 139,0 142,0 2,2
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium 579,1 594,2 2,6
Külügyminisztérium 62,3 63,7 2,2
Uniós fejlesztések 1436,8 1959,1 36,4
Emberi Erőforrások Minisztériuma 1813,9 2173,6 19,8
Egyetemek 373,6 420,3 12,5
Közoktatás 446,9 496,8 11,2
Szociálpolitikai Alap 829,6 714,5 -13,9
Magyar Művészeti Akadémia 2,4 4,5 87,5
Foglalkoztatási Alap 345,1 377,4 9,4
Munkanélküliségi ellátások 59,3 56,3 -5,1
Start-munkaprogram (közfoglalkoztatás) 153,8 183,8 19,5
Egészségbiztosítási Alap 1804,3 1875,3 3,9
orvosi,kórházi ellátások 880,4 931,7 5,8
gyógyszerkiadások 280,0 294,1 5,0
Forrás: 2013-as elfogadott költségvetés, 2014-es tervek
Hivatkozás: http://www.napi.hu/magyar_gazdasag/kevesebb_jut_csaladi_potlekra_es_munkanelkuli_ellatasra_de_a_partok_nagyot_kaszalnak.566117.html
Cimkék: költségvetés

Hozzászólások 0 hozzászólás


Szólj hozzá!

A számítógépednek az IP száma: 34.207.78.157 Név:

Hozzászólásokra vonatkozó szabályzatok »