Budapest: 2.12°
HUF/EUR: 336.79
szechenyi
Hírek » Részletek

Tanévnyitó: súlyos aggodalmak a pedagógusok mosolya mögött


Jó szándékkal kikövezett úton... címmel a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) tanévkezdő sajtótájékoztatót tartott, amelyen egyebek mellett az új köznevelési törvény hatásairól, a Nemzeti Alaptanterv módosításáról, az általános iskolák államosításáról, a tankönyvek egységesítéséről esett szó.

Mendrey László, a PDSZ vezetője szerint, ha az új köznevelési törvény valóban megvalósul, nagyon komoly változásokkal kell szembesülniük mind a pedagógusoknak, mind a szülőknek, gyermekeknek. Mint mondta, a törvény szakít az eddigi gyakorlattal, és egy gyökeresen új út veszi kezdetét. Bár a magyar közoktatás átalakításra szorul, a közoktatás hajóját nem iránymódosításra, hanem irányváltásra kényszerítik a törvények - fogalmazott Mendrey.

Ennek egyik lépése a mindennapos testnevelés bevezetése az első, az ötödik és a kilencedik évfolyamon, majd később felmenő rendszerben a többin is. A szervezet vezetője szerint a mindennapos testnevelésre óriási szükség van, de nincsenek meg a feltételek, nincsen elég tornaterem és a gyerekek számára ez újabb óraszám növekedést jelent.

Aggodalomra ad okot az iskolák államosítása, amely szintén a központosításra utal. Mint mondta, már a nyáron voltak iskolabezárások, illetve pedagógus elbocsátások, és probléma az is, hogy az önkormányzatoknak úgy kell dönteniük októberig, hogy nem ismerik a költségvetési számokat.

2005-ben a PISA-felmérés szövegértés tekintetében az utolsó harmadba sorolt minket. Az elkeserítő eredmény arra sarkallt bennünket, hogy mindent megtegyünk annak érdekében, hogy a gyerekek szövegértési kompetenciája javuljon. Most az első egyhatodban vagyunk, és ugyanez vonatkozik a matematikai kompetenciákra is. Egyedül a szociális hátrányok kezelésében nincs még mindig előrelépés - mutatott rá az utóbbi évek eredményeire Mendrey László.

A szervezet szerint elhibázott lépés a NAT módosítása, amely többek között egységesíteni kívánja a tananyagot, ezért félő, hogy megint egyre több lexikai anyagot kell a gyerekek fejébe tölteni. A világ másfelé halad, olyan információdömping van, amit képtelenek már a gyerekek megtanulni, miközben az értelmezési kompetenciákat kellene fejleszteni - hangsúlyozta Mendrey.

Szó esett a jövő szeptemberben életbe lépő pedagógus-életpályamodellről is, amely ugyan átlagosan bruttó 30-40 ezer forint fizetésemelést jelent majd, de félő, ha visszaosztják a megemelkedő óraszámokkal, kevesebb bér jön majd ki.

Egy, a múlt héten a PDSZ tagjai között végzett nem reprezentatív felmérés eredményeit is ismertették a sajtótájékoztatón, amely szerint a megkérdezett pedagógusok 65 százaléka jónak, de teljesíthetetlennek ítéli a mindennapos testnevelés bevezetését. A válaszadók 81 százaléka ismeri részben az új köznevelési törvényt, 16 százalékuk pedig részletesen. A tankötelezettség korhatárának csökkentését 35 százalék jónak, 41 százalék részben jónak találja, míg 70 százalék úgy gondolja, negatív hatással lesz munkájára a fenntartóváltás. A válaszadók 68 százaléka attól fél, hogy a változások egyáltalán nem érintik majd pozitívan munkájukat.

Hivatkozás: http://www.stop.hu/belfold/tanevnyito-sulyos-aggodalmak-a-pedagogusok-mosolya-mogott/1078547/

Hozzászólások 0 hozzászólás


Szólj hozzá!

A számítógépednek az IP száma: 18.210.23.15 Név:

Hozzászólásokra vonatkozó szabályzatok »