Budapest: 14.37°
HUF/EUR: 339.71
szechenyi
Hírek » Részletek

85 százalék elutasította a munkavédelem szétverését a Budapest Airportnál


Rendkívül alacsony, alig 15 százalékos részvételi arány mellett ismét érvénytelen volt a munkavédelmi képviselőválasztás a BA Zrt-nél. A LESZ kezdettől ellenezte az eljárást, és pert is indított, amiért a vezetőség kilencről háromfősre csökkentené a Munkavédelmi Bizottság létszámát.

A Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet közleménye

Hiába agitált a menedzsment, valamint két kis létszámú szakszervezet, a Budapest Airportnál dolgozók több mint négyötöde másodszorra sem adta áldását a tervezett lépésre, a Munkavédelmi Bizottság (MVB) létszámának harmadolására. A cég legújabb húzását a LESZ jogellenesnek, veszélyes próbálkozásnak tartja: a törvény szerint a munkavédelmi képviselőket ugyanúgy kell megválasztani, mint az Üzemi Tanács (ÜT) tagjait. Ha tehát egy cégnél a mérete miatt kilenc ÜT-képviselő van, akkor kilenc MVB-képviselőre is szükség van. Amint a választási eljárás során kiderült, hogy csupán három fő megválasztását teszik lehetővé, a LESZ távolmaradásra kérte tagjait, és ez látszik az eredményen.

Szakmailag vállalhatatlan lenne háromfősre csökkenteni a létszámot. Ha egy adott időpontban csak egy vagy két fő van szolgálatban, akkor a balesetek, üzemzavarok esetén könnyen előfordulhat, hogy a munkavédelmi képviselő csak késve tud a helyszínre menni. Márpedig a gyors segítség és a felelősség megállapítása miatt fontos, hogy egy MVB-képviselő jelenlétében készüljön a jegyzőkönyv. Így lehet szavatolni, hogy ne írassanak alá a bajba került – adott esetben sokkos állapotú – kollégával olyat, ami rá nézve hátrányos lehet.

De nem csak a munkahelyi balesetek adnak munkát az MVB tagjainak. A repülőtéren számtalan veszélyes, vagy egészségi kockázatot jelentő technológia működik. Vegyi anyagok, káros gázok, röntgengépek, nehéz járművek – ezek működtetési módszereit és műszaki állapotát folyamatosan ellenőrizni kell, hiszen az elsődleges feladat a balesetek megelőzése. Szinte törvényszerű, hogy egy háromfős bizottságnak mindez megoldatlan feladat lenne.

A második érvénytelen választás nyomán munkavédelmi bizottság nem működik a Budapest Airportnál, újat pedig egy éven belül nem lehet választani. A munkavédelmi feladatokat  a LESZ szakszervezetként továbbra is ellátja,  erre a Munka törvénykönyve lehetőséget biztosít. E feladatok koordinálásával Molnár Zoltánt, a pár hete méltatlanul és jogellenesen elbocsátott szakszervezeti alelnököt bízta meg az érdekképviselet. Munkáját természetesen szakértők és a többi szakszervezeti képviselő fogja segíteni.

A legnagyobb érdekképviselet reméli, hogy a képviselői létszám tervezett harmadolása miatt indított per hamar véget ér, és a bíróság kimondja: cselekvőképes, kilencfős Munkavédelmi Bizottságot kell választani. Ha ez megtörténik, akkor valóban lesz értelme választást tartani a témában.

Az ügy kapcsán egy fontos kérdés adódik: miért fél a vezetőség – amely hónapok óta a LESZ adósa a munkafolyamatok kockázatelemzéseivel – egy cselekvőképes és aktív Munkavédelmi Bizottság megalakulásától?

Cimkék: LESZ légiközlekedés munkavédelmi

Hozzászólások 0 hozzászólás


Szólj hozzá!

A számítógépednek az IP száma: 18.204.2.53 Név:

Hozzászólásokra vonatkozó szabályzatok »