Budapest: 22.92°
HUF/EUR: 331.23
szechenyi
Hírek » Részletek

A szakképzési pillér szakmai fórumai a Dél-alföldi régióban


"A munkáért!" projekt keretén belül, 2014. március 11-én és 12-én megrendezésre került a munkavállalói ismeretek szakképzésben történő oktatásának előkészítésére szervezett rendezvénysorozat első két workshopja Hódmezővásárhelyen és Békéscsabán. A szakmai fórumok célja, hogy lehetőséget teremtsenek az érintettek számára arra, hogy kicserélhessék a készülő munkavállalói ismeretek tananyag céljairól, fő szempontjairól, a szakképzésbe való beillesztéséről elméleti nézőpontjaikat, valamint gyakorlati tapasztalataikat.

A szakmai egyeztető fórumokon nemcsak a pedagógus társadalom képviselői, hanem a munkaadói oldalt képviselve a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési tanácsadói, valamint független oktatáskutatók is hangot adtak véleményüknek.


A rendezvényeket Dr. Dancsóné Dr. Soós Ilona, „A munkáért!” projekt szakmai vezetője nyitotta meg, röviden ismertetve a projekt célkitűzéseit és elvárt eredményeit. Ezt követően Váczi Dorottya a projekt szakképzési pillérének vezetője számolt be a pillér tevékenységéről. Majd a LIGA Szakszervezetek megyei érdekvédelmi tanácsadói tájékoztatták a közönséget a régióban végzett munkájukról.


A meghívott előadók sorát Hódmezővásárhelyen Plesovszkiné Ujfaluczki Judit, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) Szegedi Tankerület vezetője nyitotta meg, „A munkaerő-piaci kompetenciák a köznevelésben” című előadásával. Röviden ismertette az Európai Unió oktatásügyi stratégiáit, a tudás alapú gazdaság és társadalom kihívásait és azon kulcskompetenciákat, melyek segítségével a munkavállalók ezen kihívásoknak megfelelhetnek. Kihangsúlyozta a rugalmasság és az életen át való tanulás megnövekedett fontosságát.

Kovács Kata, a Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési tanácsadója a munkaadók gyakorlati tapasztalatairól, a friss munkavállalók helyzetéről és a kamarák szakképzésben betöltött szerepvállalásáról beszélt. Az általa bemutatott statisztikák sajnos bizonyították a régóta tapasztalt és sokat emlegetett problémákat, hogy a szakmaszerzésnek „nem jó a marketingje” és ijesztő a lemorzsolódás aránya. (A tanulók 30 %-a még a tanulmányok ideje alatt morzsolódik le, másik csoportjuk pályaelhagyóként változtat elképzelésein, illetve munkanélkülivé válik.) Kilenc hónappal a szakmaszerzés után a friss munkavállalók csak 21 %-a dolgozik tanult szakmájában! Lehetséges megoldásként a Németországból indult és jól bevált duális képzés szélesebb körű elterjedését szorgalmazta.
A kávészünet után már a konkrét pedagógiai illetve tananyagfejlesztői tapasztalatokról volt szó.

A rendezvényünknek is helyet adó Hódmezővásárhelyi Eötvös József Szakképző Iskola vezetője, Árvay-Nagy Sándorné informált gyakorló pedagógusként a munkavállalói ismeretek tananyag kidolgozásával kapcsolatos észrevételeiről. Felhívta a figyelmet, hogy jelenleg nem áll rendelkezésre teljes körű és eléggé korszerű tananyag, valamint módszertani segédlet sem, és nincs szakmai továbbképzés, amely a tanárokat eme kompetenciák oktatására felkészítené.

A hódmezővásárhelyi programot Tóthné Szalontay Panni oktatáskutató előadása zárta, aki projektünk szakértőjeként a munkavállalói ismeretek oktatásának állapotfelmérése során megfogalmazott eredményeket, kutatási módszereket, nemzetközi tapasztalatokat mutatta be. Fontosnak tartja, hogy a készülő taneszköz-együttes digitális cross-platformon át is elérhető és rugalmasan alkalmazható legyen a különböző iskolatípusokban.


Másnap Békéscsabán hasonló tematikával folytatódtak az előadások a korszerű Békéscsabai Központi Szakképző Iskola és Kollégium konferenciatermében. Elsőként Czégény Gyula, a KLIK Békéscsabai Tankerületének igazgatója Békés megyei viszonylatból ismertette a munkaerő-piaci kompetenciák megjelenését és átadását a köznevelésben.


A Békés Megyei Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési osztályvezetője, Mészárosné Szabó Anna a munkaadók gyakorlati tapasztalatain és a Gazdaság és Vállalkozáskutató Intézet minden év elején elvégzett felmérésén alapuló statisztikai adatokon keresztül tájékoztatott a szakképzésből újonnan kikerülő munkavállalók helyzetéről és felkészültségéről. Arra hívta fel a figyelmet, hogy a szakiskolai kibocsájtást és a munkaerő-piaci érvényesülést továbbra is hatékony módon kell felmérni, hiszen – bár jelentős szakmai eltérésekkel - országosan túl magas a szakmunkás kibocsátás. A pályakezdők képzettségével és készségeivel szemben „relatív megelégedettség” tapasztalható, mivel a felvett szakmunkások 80%-a dolgozott két évvel később is a munkahelyén.


Következőként Fajzi György, projektünk közreműködő pedagógusa osztotta meg szakmai tapasztalatait és véleményét a munkavállalói ismeretek oktatásáról, a szakképzés jelenlegi helyzetéről, amely szerinte „az elmúlt 10 évben túl sok és túl gyors változásokon ment keresztül”. Összefoglalójában elmondta, hogy véleménye szerint a tananyagot a döntési pontok előtt, azaz a végzős évfolyamokon kellene oktatni, gyakorlatias, praktikus és könnyen érthető eszközökkel, amelyek megszólítják a tanulókat. 10 pontban konkrétan megnevezte azokat a témákat is, melyekkel a tananyagnak feltétlenül foglalkoznia kellene: munkahelykeresés; önéletrajz, motivációs levél írása; állásinterjú; beilleszkedés; szakmai fejlődés, előremenetel; konfliktus- és stresszkezelés; munkanélküliség átvészelése, mentális önvédelem.


A munkavállalói ismeretek állapotfelmérésével kapcsolatos eredményekről Dr. Velkey Gábor tájékoztatta a békéscsabai közönséget. A rendezvényen elhangzott előadások szakmai anyagait megtalálhatják weboldalunkon. A Csaba TV helyszíni tudósítása pedig az alábbi linken megtekinthető:http://www.csabatv.hu/node/78. Szakmai rendezvény sorozatunk következő állomása 2014. március 19-én a Pécsi Művészeti Gimnázium és Szakközépiskola lesz.


Letölthető állományok:

munkavllali_ismeretek.pdf (1556 kb)
A_kamark_szerepvllalsa_a_szakkpzsben.pdf (719 kb)
Galéria

Hozzászólások 0 hozzászólás


Szólj hozzá!

A számítógépednek az IP száma: 34.207.78.157 Név:

Hozzászólásokra vonatkozó szabályzatok »