Közutas bérmegállapodás

2020. június 17-én kétfordulós bértárgyalás után a felek aláírták az átlagosan tíz százalékos béremelésről szóló megállapodást a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nél.

 

Közutas bérmegállapodás

Jáger István, a LIGA Közlekedési Szakszervezetek Ágazati Szövetségének elnöke (LKSZSZ) elmondja, az állami tulajdonban lévő Közút Nonprofit Zrt.-nél két fordulós volt a bértárgyalás. Az első forduló során a munkáltató és a tagszervezetek ismertették a bérfejlesztés re vonatkozó javaslatukat, illetve igényüket. „A vállalat elképzelései megismerése után a szakszervezetünk a munkáltatói kiajánlásra vonatkozóan módosító javaslatokkal élt, ugyanis a munkáltatói javaslat április elsejei bérfejlesztést irányzott elő, a tagszervezetünk pedig az első három hónapra vonatkozóan egyszeri általános kompenzációt javasolt.”-magyarázza az elnök.

Ezt követően a Közutasok Szakszervezete a százalékos kiajánlás vonatkozásában személyre szabott összeg megnevezését kezdeményezte, amelyet a munkáltató el is fogadott. A bérfejlesztés elosztásában is sikerült módosítani a munkáltatói javaslatot. A szakszervezet a bérfejlesztés mértékére vonatkozóan általánosan a valamennyi munkavállalóra a bérfejlesztés 60 százalékát alanyi jogon kérte, és csak 40 százalékáról szerette volna, hogy a helyi főmérnökségek döntsenek.

A munkáltató a tárgyalások során a második fordulóban 50 százalékos kötelező bérfejlesztést vállalt, amelyet végül az ágazati szövetség tagszervezete elfogadott. Ezen túl fontos volt a szakszervezetnek, hogy a bérfejlesztés jövedelem nagyságon alapuló differenciálást valósítson meg, illetve hogy a bérfejlesztés nagyságánál a vállalatnál eltöltött idő is számítson. Mindkét elvet sikerült a végső javaslatban érvényesíteni. A megállapodásban még külön kategóriaként, a fizikai dolgozók is eltérő mértékű béremelésben részesültek. A fizikai munkakörben így 13,45 százalékos lett az április elsejétől számított béremelés mértéke, a szellemi állománynak 3,5 -és 10 százalék közötti összeg jutott (jövedelemnagyság szerint differenciáltan). Úgy mondhatjuk, hogy a az átlagos bérfejlesztés mértéke április elsejétől 10 százalék lett – teszi hozzá Jáger István.

Dósai Sándor, a Közutasok Szakszervezetének elnöke mérföldkőnek nevezte ezt a megállapodást. Egyrészt azért, mert a cég hosszú ideig nem fogadta el tárgyalópartnernek a Közutasok Szakszervezetét, másrészt azért, mert a tárgyalási folyamat pozitív visszhangot keltett a felekben, és a kiépülő bizalom alapot adhat a következő tárgylásokra is.

Dósai szerint az elfogadás nem kis részben annak is köszönhető, hogy a szervezet csatlakozott a LIGA Közlekedési Szakszervezetek Ágazati Szövetségéhez, (LKSZSZ), amely szervezet vezetőjének sikerült érvényre juttatni a szervezet álláspontját. Sajnos nem minden követelésünket tudtuk elfogadtatni, teszi hozzá a szakszervezeti elnök, hiszen a cég üzleti tervében nem volt benne az első három hónapi bérfejlesztés, ezért az erre vonatkozó igényünk meghiúsult. Ugyanakkor azt mondja, elégedettek ezzel a megállapodással, amelyből elsősorban a fizikai dolgozóik profitálhatnak.

Végül a Közutasok Szakszervezetének elnöke hozzáteszi: további tárgyalásokban bízik, amely az azonos beosztásban lévő munkakörökben dolgozó munkavállalók közötti bérkülönbség 20 százalékos szintre csökkentését célozná – mindezt természetesen az alacsonyabb bérszínvonalon lévő dolgozók további béremelésével gondolják megvalósíthatónak.

k.l.