A BKV sztrájk margójára

Elfogadhatatlan a LIGA Szakszervezetek számára, hogy a kollektív szerződésükért sztrájkoló munkavállalókat a munkáltatók kriminalizálják, miközben ők maguk sértenek többször is törvényt, amikor olyan eszközökhöz nyúlnak, amelyekkel akadályozhatják a jogos és törvényes sztrájkot. Így tesznek a Ferihegyi reptéren és a BKV-nál is.

A kollektív szerződés ilyen speciális munkahelyeken elengedhetetlen feltétele a pontos munkavégzésnek, hiszen a Munka törvénykönyve nem szabályozhatja az összes olyan kérdést, amely felmerülhet. Szabályozhat viszont olyan dolgokat, amelyek segítenek elkerülni, hogy feltorlódjanak a buszok, ne időben induljanak el, vagy hogy csak egy rosszul karbantartott buszalkatrésznek tekintsék magukat a sofőrök.

Mindezek ellenére a cégvezetés nem akar megállapodni, inkább hárítja a felelősséget a szakszervezetekre, amelyek hosszú ideje kizárólag a tárgyalóasztalnál próbálták megoldani problémáikat. A menedzsment végső elkeseredettségében - látva, hogy a sztrájk bevált, a tömegközlekedés megszűnt Budapesten - az utasok biztonságát is kész veszélyeztetni akár. Hiszen azt a pár darab buszt, ami még az utakon van, és nem oszt nem szoroz, inkább az út szélén átveteti egy sofőrrel, semhogy beengedné a garázsba. Hogy mitől félti a BKV a saját garázsában a saját buszait, nem tudni, de az biztos, hogy nem véletlenül az a szabály, hogy be kell állni a műszak után a garázsba, hiszen mielőtt újra forgalomba állna, át kell vizsgálni.
Csak reménykedhetünk, hogy a cégvezetésben előbb-utóbb megszületik a felismerés, hogy a munkabékéhez a konszenzusos megállapodáson át vezet az út. És ha ez a felismerés időben megszületik, talán nem lesz szükség arra, hogy a vasút - és még ki tudja hány vállalat munkavállalója - is leálljon egy szolidaritási sztrájk jegyében.