Lapáton a vasút - mi igaz az elbocsátásokból?

Lejjebb adott igényeiből a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete, már ami a korábban felvetett 250 ezres egyszeri juttatást illeti. Gaskó István, a VDSZSZ elnöke a Népszavának elmondta, hogy az árvízkárosultakra való tekintettel dolgozóik nem tartanak igényt az egész összegre, amiért az év folyamán többször is sztrájkoltak. A szakszervezet 150 ezer forintra vitte le az összeget, az elnök szerint a különbséget a nehéz helyzetbe került családok megsegítésére kellene fordítani, ám a kormány még nem állt szóba velük. Gaskó üdvözli a bezárt szárnyvonalak újranyitását, de minden eszközzel kiáll a korábbi követelésük teljesítése érdekében. - Népszava riport

A VDSZSZ továbbra is fenntartja a követeléseit

Az év első felében többször is sztrájkot hirdetett a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ), amit később be is tartott. A dolgozók és a szervezet azért döntött a munkabeszüntetés mellett, mert korábban Gaskó István szerint Kóka János volt gazdasági miniszter egyszeri 250 ezer forintos részesedést ajánlott fel a MÁV teherszállítási üzletága, a MÁV Cargo eladásából származó bevételből, amit később Gyurcsány Ferenc volt miniszterelnök leállított. Ezen kívül az alapbér tíz százalékát kitevő kiszervezési pótlék is a követelések alappillére közé tartozik.

Először 2009. október 19-én került sor munkabeszüntetésre az üzemkezdéstől, de kilenc órára a legtöbb helyen már felvették a munkát a vasutasok, így a VDSZSZ fel is függesztette a sztrájkot. Ezután október 27-én tartottak a vasutasok figyelmeztető sztrájkot, ami reggel tíz órától délig tartott. Ehhez mind az öt szakszervezet csatlakozott és a MÁV átszervezése ellen tiltakoztak. A harmadik figyelmeztetésre 2010. január 14-én került sor, akkor a hajnali 4 órakor megkezdett országos vasutas szolidaritási sztrájk reggel nyolckor fejeződött be. A VDSZSZ a BKV dolgozóinak munkabeszüntetéséhez kapcsolódva indított országos leállást. Még ugyanebben a hónapban 22-én Mózes Tibor, a VDSZSZ MÁV Cargónál működő társasági szervezet vezető ügyvivője sikeresnek minősítette a 8 és 14 óra között megtartott sztrájkot a csoportos létszámleépítés ellen. A Mozdonyvezetők Szakszervezete 2010. május 22-ére tervezett egy munkabeszüntetést, de végül elállt tőle.

Gaskó István a VDSZSZ elnöke a Népszava Online-nak azt nyilatkozta, hogy továbbra is fenntartják a követeléseiket a jelenlegi kormánnyal szemben, ám a helyzet kissé megváltozott. Az árvízkárosultakra való tekintettel a szakszervezet már "csak" 150 ezer forintos egyszeri juttatást kíván a forrásként megjelölt MÁV Cargo privatizációból. A VDSZSZ azon az állásponton van, hogy a közel négymilliárdos megtakarítást a természeti csapásban a vagyonukat elvesztettek megsegítésére fordítsa a kormány. Gaskó István továbbá azt is nyilatkozta, hogy a szakszervezet ezúttal is mindent bevet a cél elérése érdekében, ugyanakkor korai lenne még beszélni egy újabb sztrájkról. Az elnök elmondta, hogy jelenleg nem állnak tárgyalásban a kormánnyal, ugyanis senki nem áll velük szóba a témával kapcsolatban.

Az újra megnyitott vonalak színvonalát javítani kell

Az Orbán kormány, ha nem is foglalkozik a MÁV dolgozókkal, akkor is az egyik "szeme" azért a vasúton van, ugyanis a múlt héten újraindította a személyszállítást a korábban bezárt Székesfehérvár-Komárom, Zirc-Veszprém, Pápa-Csorna, Karcag-Tiszafüred és Lajosmizse-Kecskemét szakaszokon, összesen mintegy 210 kilométeren. A kormány tervei között szerepel további korábban bezárt vonalak újranyitása, amit előreláthatólag december 31-ig kívánnak forgalomba helyezni. Az utasok napi kettő-hat járatra számíthatnak, de a végleges menetrend csak az önkormányzatokkal valamint a szakmai és társadalmi szervezetekkel történt egyeztetések után, várhatóan szeptemberre lesz kész.

Gaskó István ezzel kapcsolatban annyit mondott, hogy örülnek a lépésnek, ugyanis ők végig a vonalak bezárása ellen voltak. Továbbá üdvözik a kormány azon elképzelését, hogy akár további húsz vonalat is újranyithat a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. Az elnök nem gondolja úgy, hogy az újonnan megnyitott szárnyvonalak veszteséget jelentenénk a MÁV-nak, ráadásul a bezárt vonalakkal is mindössze egymilliárd forintot tudott megspórolni a állami vasúttársaság. Gaskó István szerint a vonalak kihasználatlansága a gyenge színvonal miatt van, nem pedig azért, mert nem vennék igénybe az emberek.

Elbocsájtási hullám jöhet a MÁV-nál

Szintén a MÁV-val kapcsolatos információ, hogy augusztus elsejével lecseréli a MÁV szinte teljes vezérkarát Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter. Hírek szerint valószínűleg az elnök-vezérigazgató menesztése mellett átszabják a vasúttársaság igazgatóságát is. Távoznia kell az igazgatóságból Kozák Tamásnak, valamint Nátrán Roland és György Miklós igazgatósági tagoknak is. Helyét, a hírek szerint, egyedül Mosóczi László igazgatósági tag, a MÁV vezérigazgató-helyettese tarthatja meg.

Úgy tudjuk, a szaktárca parlamenti államtitkára, Fónagy János által bejelentett ütemterv szerint a nyár végére véglegesedő, majd ősszel a parlament elé kerülő új közösségi közlekedési stratégia is a MÁV-csoport háromfelé "darabolását" célozza. Így a MÁV Zrt.-ből az eredeti tervek szerint kiválhat a vasúti infrastruktúrát, vagyis a pályahálózatot fenntartó önálló cég és a már most is különálló személyszállító társaság. A "darabolás" azonban jelentős beavatkozást igényel, mivel vasutasok ezrei kerülhetnek utcára a kiegészítő szolgáltatások állami támogatásának megszűnése miatt.

A VDSZSZ elnöke elmondta, hogy a lecserélni kívánt vezetők nem tagjai a szakszervezetnek ezért nem is kívánnak kiállni az érdekükben. Különben is korábban komoly konfliktusok alakultak ki a VDSZSZ és a vezetők között, mert nem egy álláspontot képviseltek.

A VDSZSZ a Vasúti Érdekegyeztető Tanács (VÉT) összehívását kezdeményezte a vasutasok elbocsátása miatt. Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke Andrási Miklós MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatónál július 16-án 10 órára kezdeményezte az ülést. Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára a Vasutasnap nyitó ünnepsége után elmondta, hogy nem látott olyan előterjesztést, amely a vasútnál több ezer ember elbocsátásáról szólna.


nepszava.hu